تغذیه و تناسب اندام, مقالات و دانستنی ها

مزوتراپی لاغری چیست و چه عوارضی دارد؟

مزوتراپی لاغری یک روش غیر جراحی و دائمی برای از بین بردن چربی و فرم‌دهی بدن بوده و همچنین برای ریزش مو و پیری پوست نیز استفاده می‌شود. مزوتراپی نخستین بار در سال ۱۹۵۲ در فرانسه برای درمان اختلالات عروقی و لنفاوی ساخته شد. با این حال، مشخص شد که بسته به مواد مختلف تزریق شده، مزوتراپی ممکن است در درمان درد مزمن، ریزش مو، اختلالات استخوانی و مفاصل و پسوریازیس نیز مفید باشد. اخیراً کشف شده که چربی بدن با تزریق مواد مزوتراپی کاهش می‌یابد. از مزوتراپی برای کمک به کاهش وزن، کاهش سلولیت، فرم‌دهی بدن، رفع چین و چروک و جوان‌سازی صورت استفاده می‌شود.مزوتراپی لاغری چیست؟

اگرچه این روش به طور گسترده‌ای در سراسر اروپا و آمریکای جنوبی مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما مزوتراپی یک گزینه درمانی نسبتاً جدید در ایالات متحده و نیوزلند است.

روش درمان

این روش شامل تزریق مواد خاص و معین از طریق یک سوزن بسیار ریز، در لایه زیرین پوست به بافت چربی زیر جلدی در منطقه انتخاب شده می‌باشد. ترکیبی از مواد تزریق شده بستگی به ترکیب تهیه شده توسط پزشک یا مزوتراپیست دارد. این ماده ممکن است حاوی مقادیر جزئی از عصاره‌های گیاهی، ویتامین‌ها، آنزیم‌ها، مواد مغذی، هورمون‌ها و داروهایی مانند وازودیلاتورها، عامل‌های ضد التهاب غیر استروئیدی، آگونیست‌های گیرنده بتا و آنتی بیوتیک‌ها باشد.

دو مورد از متداول‌ترین مواد مورد استفاده در درمان سلولیت و کاهش چربی بدن، لسیتین و ایزوپروترنول می‌باشد. لسیتین ترکیبی است که در صفرای انسان یافت شده و برای هضم چربی‌های مواد غذایی مورد نیاز است، در حالی که ایزوپروتونول یک عامل لیپولیتیک است که یک واکنش شیمیایی را در بدن ایجاد می‌کند تا سلول‌های چربی را تجزیه کند.

تزریقات بر روی صورت، پوست سر، گردن، قفسه سینه، دکولته، دست‌ها، علائم کششی (استرچ مارک ها) و مناطق موضعی از تجمع چربی انجام می‌شود. درمان مزوتراپی معمولاً ۳ تا ۱۵ جلسه می‌باشد که در فواصل ۲ هفته انجام می‌شود.

دقیقاً اینکه مزوتراپی چگونه چربی را کاهش می‌دهد  نامشخص است و تحقیقات بیشتری با استفاده از کارآزمایی بالینی کنترل شده برای تأیید مکانیسم عملکرد، اثربخشی و ایمنی این روش مورد نیاز می‌باشد.

 

مزوتراپی-لاغری-چیست؟

 

عوارض جانبی

از آنجا که مزوتراپی لاغری مستقیماً در ناحیه مورد نظر و مطلوب  انجام می‌شود، اعتقاد بر این است که عوارض جانبی محدود شده یا کاهش می‌یابد. عوارض جانبی گزارش شده از مزوتراپی عبارتند از:

  • واکنش آلرژیک فوری یا  با تأخیر نسبت به داروها یا محلول‌های تزریقی
  • التهاب و تورم
  • عفونت‌های پوستی
  • رنگدانه در محل تزریق
  • کبودی در محل تزریق
  • زخم، اسکار و تغییر شکل در محل تزریق

در حال حاضر، مشخص نیست برای سلول‌های چربی شکسته شده پس از ترک محل مورد نظر چه اتفاقی می‌افتد و مواد مختلف تزریق شده بر روی اندام و بافت‌های بدن چه تاثیراتی دارند. تحقیقات بیشتر در مورد ایمنی و سلامت این روش مورد نیاز می‌باشد.

مزوتراپی – بله یا خیر؟

اگرچه از مزوتراپی در اروپا برای چندین دهه استفاده می‌شود، اما شواهد علمی یا بالینی كمی برای پشتیبانی از این روش وجود دارد. همچنین به نظر میرسد که درمورد اینکه چه موادی استفاده می‌شود و مقادیر مورد استفاده و میزان و فراوانی تزریق، هیچگونه استانداردی در عمل وجود ندارد.

از مزایای مزوتراپی رویکرد غیر جراحی آن، تجربه حداقل درد یا بدون درد، عوارض کمتر و مدت از کار افتادگی کمتر می‌باشد. از نظر هزینه، کل هزینه‌های چندین جلسه مزوتراپی مشابه یک روش لیپوساکشن می‌باشد.

برای آشنایی بیش‌تر با مزوتراپی و کاربرد آن پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را هم بخوانید.

بای دریافت خدمات مزوتراپی و انواع خدمات پوست و مو و زیبایی به سایت آراکام مراجعه کنید.

نویسنده: Author: Vanessa Ngan, Staff Writer, 2005. Updated by Dr Ebtisam Elghblawi, Dermatologist, Tripoli, Libya. DermNet NZ Editor in Chief: A/Prof Amanda Oakley, Dermatologist, Hamilton, New Zealand. October 2018.

منبع: https://dermnetnz.org/topics/mesotherapy

این مقاله توسط کلینیک آراکام به صورت اختصاصی، ترجمه شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *