لیزر, مقالات و دانستنی ها

به فکر لیزر موهای زائدتان باشید

لیزر موهای زائد

برای اینکه به فکر لیزر موهای زائدتان باشید و هر آنچه که نیاز دارید بدانید این مقاله را بخوانید.

این مقاله توسط پروفسور رودنی سینکلر (Rodney Sinclair) پرفسور امراض پوستی و رئیس کلینیک لیزر موهای زائد سینکلر از دانشگاه ملبورن جمع آوری شده است.

موهای زائد صورت و بدن می‌تواند بر احساس ما، تعاملات اجتماعی، آنچه که می‌پوشیم و آنچه که انجام می‌دهیم تأثیر بگذارد.

گزینه‌ها برای پوشاندن و از بین بردن موهای زائد شامل کندن، تراشیدن (شیو کردن)، سفید کردن (دکلره)، اپیلاسیون (استفاده از مومک یا دستگاهی که همزمان چندین مو را بیرون می‌کشد) و استفاده از کرم‌های موبر می‌باشد.

گزینه‌های بلند مدت‌تر شامل الکترولیز که در آن از یک جریان الکتریکی برای از بین بردن هر یک از فولیکول‌های مو استفاده می‌شود و لیزر می‌باشد.

 

چگونگی کار لیزر برای از بین بردن موهای زائد

لیزرها یک طول موج از نور را با یک رنگ خاص منتشر می‌کنند. زمانی که پوست مورد هدف قرار می‌گیرد، انرژی حاصل از نور به پوست و ملانین (رنگدانه پوست) منتقل می‌شود و گرمای تولید شده از نور به بافت اطراف آسیب می‌رساند.

اما برای از بین بردن مو به صورت دائمی و برای به حداقل رساندن آسیب بافت اطراف، لازم است که لیزر، سلول‌های خاص را که سلول‌های بنیادی فولیکول مو هستند و در hair bulge (بخشی از مو) قرار دارند را مورد هدف قرار دهد.

از آنجایی که پوست نیز دارای ملانین می‌باشد، و ما می‌خواهیم از آسیب دیدگی جلوگیری کنیم افراد باید قبل از درمان کاملا نقاط مورد نظر را با دقت شیو کنند.

 

آیا لیزر، موها را برای همیشه از بین میبرد؟

درمان با لیزر هم می‌تواند تراکم موها را به صورت دائم کاهش دهد و هم موهای زائد را از بین ببرد. کاهش دائمی تراکم مو به این معنی می‌باشد که برخی از موها بعد از یک دوره درمانی مجددا رشد خواهد کرد و متقاضیان به درمان لیزر به شکل دوره‌های بلند مدت‌تر نیاز خواهند داشت.

 

چه عواملی بر روی کم شدن تراکم یا از بین رفتن موها اثر میگذارد:

  1. رنگ و ضخامت موهای تحت درمان
  2. رنگ پوست متقاضی
  3. نوع و کیفیت لیزر مورد استفاده
  4. مهارت‌ اپراتوری که کار لیزر را انجام می‌دهد

به چند جلسه درمانی نیاز خواهیم داشت؟

تعداد جلسات درمان مورد نیاز، به نوع پوست شما (رنگ، حساسیت به نور خورشید و احتمال برنزه شدن) بستگی دارد.

 

تیپ پوستی یک و دو (پوستهای رنگ پریده یا سفید، به راحتی میسوزد و به ندرت برنزه میشود)

افراد با موهای تیره معمولا می‌توانند با ۶ تا ۸ جلسه درمان هر ۴ تا ۶ هفته یکبار، به رفع موهای زائد دسترسی پیدا کنند. افراد با موهای روشن (بور) به طور کلی فقط به کاهش دائمی موها، دست خواهند یافت و بعد از یک دوره درمانی اولیه ممکن است به ۶ تا ۱۲ جلسه تکراری درمانی ماهانه نیاز داشته باشند.

 

تیپ پوستی سه (پوست با رنگ قهوهای روشن، بعضی اوقات میسوزد و به آرامی به قهوهای روشن برنزه میشود)

افراد با موهای تیره معمولا می‌توانند با ۶ تا ۱۰ جلسه درمان هر ۴ تا ۶ هفته یکبار، به رفع موهای زائد دسترسی پیدا کنند. افراد با موهای بور به طور کلی فقط به کاهش دائمی موها دست خواهند یافت و بعد از یک دوره درمانی اولیه ممکن است به ۳ تا ۶ جلسه تکراری درمان ماهانه نیاز داشته باشند.

 

تیپ پوستی چهار و پنج (پوست قهوهای متوسط تا قهوهای تیره، به ندرت میسوزد، به خوبی برنزه میشود یا به قهوهای متوسط تغییر رنگ میدهد)

افراد با موهای تیره معمولا می‌توانند با ۶ تا ۱۰ جلسه درمان هر ۴ تا ۶ هفته یکبار، به رفع موهای زائد دسترسی پیدا کنند. برای رشد نکردن مجدد موها معمولا به ۳ تا ۶ جلسه تکراری ماهانه نیاز خواهد بود. افراد با مو‌های بور  بعید است که جواب مطلوب بگیرند. درمان مجدد باید به اندازه کافی طولانی باشد تا اجازه دهد که رشد موهای جدید به سطح hair bulge برسد.

 

عوارض جانبی لیزر

هر زمان تصمیم گرفتید به فکر لیزر موهای زائدتان باشید، به شما توصیه خواهد شد که در طول درمان برای جلوگیری از آسیب دیدگی چشم، از عینک استفاده کنید.

شما در چند دوره اول درمان درد کمی را تجربه خواهید کرد. این امر عمدتاً ناشی از عدم از بین بردن تمام موهای ناحیه لیزر شده می‌باشد. موهایی که در حین شیو کردن جا مانده‌اند انرژی لیزر را جذب کرده و سطح پوست را گرم می‌کنند. با تکرار درمان‌ها در فواصل منظم درد کمتر می‌شود.

۱۵ تا ۳۰ دقیقه بعد از درمان با لیزر، پوست شما احساس گرما خواهد کرد و قرمزی و تورم ممکن است تا ۲۴ ساعت وجود داشته باشد.

عوارض جانبی جدی‌تر شامل تاول‌ها، تغییر رنگ زیاد یا کم پوست و یا زخم دائمی می‌باشد. این موارد معمولاً در افرادی به وجود می‌آید که اخیراً یک آفتاب سوختگی داشته و یا تنظیمات لیزر در مورد آنها سازگار نشده باشد. از طرف دیگر این عوارض جانبی می‌تواند زمانی رخ دهد که متقاضیان از داروهای خاصی استفاده کرده باشند.

 

آیا نوع لیزر اهمیت دارد؟

اگر می‌خواهید به فکر لیزر موهای زائدتان باشید، باید بدانید که نوع لیزر نه تنها بر چگونگی عملکرد آن تاثیر می‌گذارد بلکه بر شانس شما در احتمال بروز عوارض جانبی هم تاثیر‌گذار است.

لیزرهای مناسب برای از بین بردن موهای زائد شامل: لیزرهای رابی با پالس طولانی، لیزرهای الکساندرایت با پالس طولانی، لیزرهای دایود با پالس طولانی و لیزرهای ان‌دی‌اگ با پالس طولانی می‌باشد.

دستگاه‌های نور پالس شدید (IPL) دستگاه‌های لیزر نیستند بلکه لامپ‌های فلش هستند که به طور همزمان چندین دسته امواج را ساطع می‌کنند. آنها با یک روش مشابه لیزرها با اثربخشی کمتر کار می‌کنند.

برای به حداقل رساندن آسیب به سلول‌های تولید ملانین در سطح پوست، باید انتخاب نوع لیزر و چگونگی استفاده از آن با نوع پوست شما مطابقت داشته باشد.

افراد با پوست روشن و موهای تیره بهتر است از دستگاه IPL ، لیزر الکساندرایت یا لیزر دایود استفاده کنند و افراد با پوست تیره و موهای تیره بهتر است از لیزر دایود یا ان‌دی‌اگ استفاده کنند و افراد با موهای بور (بلوند) یا موهای قرمز بهتر است از لیزر دایود استفاده کنند.

برای کنترل انتشار گرما و آسیب‌های ناخواسته به بافت‌ها، لیزرها با پالس‌های کوتاه مورد استفاده قرار می‌گیرند و انرژی باید به اندازه کافی بالا باشد تا به سلول‌های Bulge  آسیب رسانده اما آنقدر بالا نباشد که باعث ناراحتی یا سوختگی شود.

 

آیا من می توانم یک دستگاه لیزر خانگی خریده و خودم این کار را انجام دهم؟

دستگاه‌های لیزر خانگی (IPL) در استرالیا موجود بوده و قیمت آنها بین ۲۰۰ تا ۱۰۰۰ دلار می‌باشد. به نظر نمی‌رسد که این دستگاه‌ها به خوبی کار کنند و شما نیاز دارید برای حفظ کاهش موها از آنها بطور مکرر استفاده کنید.

پارامترهای دستگاه لیزر خانگی فقط برای افراد با پوست‌های روشن ( تیپ پوستی یک و دو) و موهای تیره کاربرد دارند. برای ایمنی، بدلیل اینکه ممکن است عوارضی شامل سوختگی، درد، تاول و تغییر رنگ پوست بروز کند تنظیمات انرژی قفل می‌شود.

 

چه زمانی پزشک معالج خود را ببینید؟

اگر تصمیم گرفتید به فکر لیزر موهای زائدتان باشید، تمامی موهای زائد باعث نگرانی نمی‌شود. اما هیرسوتیسم شدید (رشد بیش از حد موهای تیره و موهای درشت در قسمت‌هایی از بدن که معمولاً در آنجا رشد نمی‌کنند) یا هایپرتریکوز (رشد بیش از حد مو برای سن، جنس یا نژاد فردی) می‌تواند سرنخ بیماری باشد.

 

منبع: دانشگاه ملبورن استرالیا

Sinclair, R,. (2019), “Thinking of laser hair removal? Here’s what you need to know”

این مقاله توسط کلینیک آراکام به صورت اختصاصی، ترجمه شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *