پوست و مو, مقالات و دانستنی ها

تزریق ژل و بوتاکس

گزینه‌های درمانی برای چین و چروک‌های پوستی بسیار فراوان هستند. تعداد بیشماری محصولات بدون نسخه وجود دارد، و مردم نیز برای گزینه‌های ماندگارتر به سراغ ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی خود می روند. سم بوتولینوم نوع A (بوتاکس) و پرکننده‌های پوستی (ژل) هر دو روش‌های درمانی با اثرات طولانی مدت هستند. از هر دو روش می‌توان برای چین و چروک‌های پوستی استفاده کرد، اما تفاوت‌هایی بین این دو وجود دارد که باید در نظر گرفته شود.

تزریق ژل و بوتاکس

موارد استفاده تزریق ژل و بوتاکس:
بوتاکس و پرکننده های پوستی (ژل) ممکن است به طور یکسان ومانندهم برای درمان چین و چروک‌های صورت مورد استفاده قرارگیرند. هر دو درمان از طریق تزریق انجام می‌شود. با این وجود ، هر دو گزینه کاربردهای متفاوتی دارند.

 

تزریق ژل و بوتاکس و هزینه آنها
تزریق ژل و بوتاکس از طریق متخصصان به طور گسترده‌ای در دسترس می‌باشد. کار با آنها شامل مراحل نسبتاً ساده‌ای بوده که در مطب ارائه دهنده خدمات درمانی انجام می‌شود، لازم به ذکر است قبل از انجام کار شما باید با پزشک معالج، مشاوره داشته باشید.
تزریق ژل و بوتاکس توسط پزشکان عمومی و داخلی یا متخصصین پوست انجام می‌شود. یکی از مزایای ژل و بوتاکس این است که تزریقات برای افراد بدون نیاز به عمل جراحی یا زمان بهبودی، ایمن و مؤثر می‌باشد.
تزریق ژل ممکن است نتایج بلند مدت‌تری نسبت به تزریق بوتاکس به همراه داشته باشد، اما تزریق ژل نسبت به تزریق بوتاکس نیز عوارض جانبی بیشتری دارد. همچنین باید به خاطر داشته باشید که تزریق ژل و بوتاکس مشکلات متفاوتی را درمان می‌کنند و معمولاً در نواحی مختلف صورت مورد استفاده قرار می‌گیرند. آنها همچنین ممکن است در کنار هم به عنوان درمان‌ یک مشکل مورد استفاده قرار گیرند تا به نتایج بهتری دست یابید. تمام گزینه‌های خود را با ارائه دهنده خدمات بهداشتی خود با دقت برسی کنید.
هزینه تزریق ژل و بوتاکس بسته به اینکه چه مناطقی تحت درمان قرار می‌گیرند و از چه محصولی استفاده می‌شود متغییر می‌باشد.
هیچ روشی تحت پوشش بیمه نیست، اما ممکن است گزینه‌های تأمین اعتبار یا نحوه پرداخت، از طریق ارائه دهنده خدمات درمانی برای شما فراهم شود.

 

بوتاکس
بوتاکس به خودی خود یک آرامش بخش ماهیچه می‌باشد که از باکتری ساخته شده است. این محصول بیش از دو دهه در بازار وجود دارد، و برای درمان اختلالات عصبی که باعث ضعف عضلات می‌شود، مورد استفاده قرار گرفته است. از این محصول برای درمان میگرن‌ و سایر شرایط پزشکی نیز استفاده می‌شود.
برای درمان چین و چروک، بوتاکس در درجه اول برای درمان چین و چروک‌های پویا مورد استفاده قرار می‌گیرد. این چین و چروک‌های پویا به طور طبیعی در اطراف چشم و دهان و همچنین بین ابروهای شما به وجود می‌آیند که با افزایش سن بیشتر می‌شوند. تزریقات بوتاکس عضلات نزدیک این چین و چروک‌ها را ضعیف می‌کند وعدم اجازه حرکت به عضلات، ظاهر چین و چروک‌های پویا را کاهش می‌دهد. لازم به ذکر است که بوتاکس برای خطوط ریز ناشی از تجزیه کلاژن استفاده نمی‌شود.
بوتاکس به عضلاتی که باعث چین و چروک پوست شما شده، تزریق می‌گردد. فرآیند تزریق به خودی خود فقط چند دقیقه به طول می‌انجامد و نتایج قابل توجه آن ظرف دو هفته پدیدار می‌شود.

 

پرکننده‌های پوستی (ژل)
پرکننده‌های پوستی (ژل) نیز چین و چروک‌های صورت را درمان می‌کنند. آنها در درجه اول برای درمان خطوط لبخند استفاده می‌شوند، اگرچه تزریق ژل برای حجیم کردن لب و گونه ها نیز مورد استفاده قرارمی‌گیرند. بعضی اوقات، آنها برای درمان پیری پوست دست یا کاهش ظاهر زخم‌ها نیز استفاده می‌شوند. تزریق ژل برای حجیم کردن نواحی دیگر بدن مانند سینه‌ها تأیید نمی‌شوند.
پرکننده‌های پوستی (ژل) در اشکال مختلفی ارائه می‌شوند و مانند بوتاکس قابل تزریق هستند. بعضی از آنها موقتی بوده و در درجه اول برای بافت‌های نرم صورت در امتداد خطوط لبخند استفاده می‌شوند.

 

آیا تزریق بوتاکس موثر است؟
به گفته آکادمی چشم پزشکی آمریکا (AAOS) ، تزریق بوتاکس برای اکثر مردم نتیجه بخش می‌باشد. شما احتمالاً در طی دو هفته بعد از تزریق اثرات قابل ملاحظه‌ای خواهید دید. عوارض جانبی حداقل بوده، و بیشتر آنها پس از مدت کوتاهی از بین می‌روند. اگر شرایط خاصی دارید که از آنها پیشگیری کند، ممکن است متوجه اثرات کامل بوتاکس نشوید. شما لازم است پیش از موعد با پزشک معالج خود در مورد همه این خطرات احتمالی صحبت کنید.
پس از انجام تزریق بوتاکس، شما می‌توانید فعالیت های روزانه خود را بدون هیچ گونه بستری شدن برای بهبودی، ادامه دهید. اثرات تزریق بوتاکس حدود ۳ تا ۴ ماه باقی می‌ماند. پس اگر شما می‌خواهید نتایج را حفظ کنید، به تزریق‌های پی در پی (معمولاً هر ۶ ماه) نیاز خواهید داشت.

 

‌ تزریق ژل چقدر موثر هست؟
تزریق ژل نیز مؤثر بوده و به طور کلی نتایج آن طولانی‌تر از نتایج بوتاکس باقی می‌ماند. با این وجود نتایج آن بسته به انتخاب نوع ژل متفاوت می‌باشد و همانند بوتاکس، زمانیکه ژل تحلیل می‌رود، شما به تزریق‌های مجدد نیاز خواهید داشت.

 

عوارض جانبی
مانند تمام عمل‌های پزشکی، هم تزریق ژل و هم تزریق بوتاکس می‌توانند با عوارض جانبی همراه باشند. برای جلوگیری از عوارض بهتر است با پزشک مربوطه گفتگو کنید.

 

خطرات وعوارض جانبی تزریق بوتاکس :
طبق گزارشAAOS ، بوتاکس فقط برای افرادی که از سلامتی خوبی برخوردار هستند برای کاهش خطر عوارض جانبی استفاده می‌شود.

 

عوارض جانبی احتمالی شامل موارد زیر است:

  • کبودی در محل تزریق
  • افتادگی پلک‌ها، که می‌تواند چندین هفته طول بکشد تا حل بشود
  • قرمزی، سوزش و خارش
  • سردرد

مصرف قطره چشم قبل از تزریق بوتاکس ممکن است به کاهش برخی از عوارض جانبی کمک کند. شما همچنین باید چند روز قبل استفاده از هرگونه رقیق کننده خون را برای جلوگیری از کبودی متوقف کنید.

 

بوتاکس برای چه کسانی توصیه نمی‌شود:

  • افراد باردار
  • افرادی که عضلات صورتشان ضعیف است
  • افرادی با مشکلات پوستی مانند پوست ضخیم یا زخم‌های عمیق
  • افرادی که مبتلا به مولتیپل اسکلروز یا نوع دیگری از بیماری عصبی عضلانی هستند

 

خطرات و عوارض تزریق ژل
تزریق ژل نسبت به بوتاکس احتمال خطرات و عوارض جانبی بیشتری دارند اما عوارض جانبی شدید و جدی نادر می‌باشد.

 

برخی از عوارض جانبی عبارتند از:

  • واکنش آلرژیک
  • کبودی
  • عفونت
  • خارش
  • بی‌حسی
  • قرمزی
  • زخم
  • جراحات

در موارد شدید ممکن است در ناحیه تزریق شده تورم طولانی مدت، ایجاد شود. بسته‌های یخ می‌تواند به کاهش تورم کمک کند.

برای آشنایی بیش‌تر با کاربرد و مزایای ببوتاکس زدن می‌توانید مقاله مرتبط با آن را مطالعه کنید.

برای دریافت خدمات بوتاک و تزریق ژل می‌توانید به سایت آراکام مراجعه کنید.

 

نویسنده: Medically reviewed by Cynthia Cobb, APRN on June 1, 2017 — Written by Kristeen Cherney

منبع: https://www.healthline.com/health/botox-vs-fillers

این مقاله توسط کلینیک آراکام به صورت اختصاصی، ترجمه شده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *