پوست و مو

تزریق بوتاکس و ژل برای جنین چه خطراتی دارد؟

عوارض تزریق بوتاکس در بارداری

همان‌طور که می‌دانید امروزه اغلب افراد برای زیبایی و برطرف کردن چین و چروک صورت از روش تزریق بوتاکس و ژل استفاده می‌کنند؛ اما ممکن است بانوانی که باردار هستند نگران این مسئله باشند که انجام این کار برای جنین آن‌ها خطری ایجاد خواهد کرد یا خیر؟ چون در حین بارداری طراوت و جوانی پوست از بین رفته و ممکن است خانم‌ها نسبت به انجام بوتاکس و ژل ترغیب شوند؛ اگر شما نیز جزو این دسته از افراد هستید برای جواب این سوال تا انتها این مطلب با ما باشید‌.

آیا تزریق ژل و بوتاکس برای جنین خطرناک است؟

برخی بر این باورند که تزریق ژل و بوتاکس برای خانم‌های باردار و مخصوصا جنین خطراتی را ایجاد خواهد کرد؛ بهتر است قبل از پرداختن به این موضوع شما را با این نوع تزریق بیشتر آشنا کنیم. ماده بوتاکس حاوی سم بوتولینوم است که پس از تزریق در تمام نقاط بدن پخش خواهد شد؛ بوتولینوم ماده‌ای است که باعث رفع چین و چروک و… شده و روی پوست شما اثر خواهد گذاشت.

از نظر علمی هیچ گونه مدرک و شواهدی در رابطه با بروز مشکل برای جنین پس از تزریق بوتاکس مشاهده نشده است؛ اما پزشکان همواره تاکید می‌کنند که قبل و هنگام بارداری از تزریق ژل و بوتاکس خودداری کنید؛ چرا که هر گونه دارو و سم برای جنین در سه ماه اول بارداری خطرناک است و چون در سه ماه اول بارداری اعضای بدن جنین در حال شکل گرفتن هستند، سم بوتولینوم که ناشی از تزریق بوتاکس است در بدن پخش شده و به جنین نیز خواهد رسید؛ از این رو احتمال دارد در رشد اعضای بدن جنین اختلال و مشکلاتی را ایجاد کند.

در ژل‌های تزریقی، اسید هیالورونیک وجود دارد که این اسید در بدن انسان به طور معمول تولید می‌شود. چنانچه ژل تزریق کرده‌اید جای نگرانی برای جنین شما وجود نخواهد داشت. همان‌طور که گفته شد از نظر علمی پزشکان و متخصصین  تا به حال هیچ موردی در این زمینه مشاهده نکرده‌اند و افراد زیادی نیز هستند که در حین بارداری بوتاکس و ژل تزریق کرده‌اند و با هیچ مشکلی مواجه نشده‌اند.

اما همواره توصیه پزشکان این است که این ریسک را نکنید و حین بارداری از کارهای غیر ضروری مانند عمل‌ها و دیگر روش‌های زیبایی تا حد امکان خودداری نمایید تا احتمال بروز مشکلات را برای خود و جنین‌تان به صفر برسانید؛ چرا که باید در نظر بگیرید این امر با مسئولیت خودتان مرتبط خواهد بود و همه چیز به شما بستگی خواهد داشت.

خطرات-تزریق-بوتاکس-و-ژل-در-بارداری

عوارض و خطرات ناشی از تزریق بوتاکس و ژل برای جنین

اکثر بانوان این سوال برایشان به وحود آمده است که تزریق ژل و بوتاکس برای جنین آن‌ها ضرری خواهد داشت؟ پیش‌تر در این باره توضیح دادیم حال در این بخش به برخی عوارض و خطراتی که ممکن است برای جنین شما به وجود آید خواهیم پرداخت.

  • در صورت تزریق بوتاکس ممکن است جنین به خوبی رشد نکرده و هنگام به دنیا آمدن دارای وزن کمی باشد.
  • بوتاکس به دلیل سمی که در ترکیبات مواد آن وجود دارد ممکن است باعث افزایش گردش خون شما و تغییرات هورمونی شود که ممکن است خطرات جدی را برای شما ایجاد کند.
  • احتمال زردی بیش از حد برای جنین وجود خواهد داشت.
  • هر چند که احتمال این مورد بسیار کم بوده و هنوز هیچ موردی مشاهده نشده است اما ممکن است دچار زایمان زودرس یا سقط جنین شوید.
  • در خانم‌های باردار احتمال زیادی وجود دارد که پس از تزریق بوتاکس عضلاتشان ضعیف شود که همین امر مشکلات زیادی را برای آن‌ها و جنین در پی خواهد داشت.
  • بوتاکس بیشترین عوارض و خطرات احتمالی را می‌تواند روی اعضای حساس جنین مانند قلب و مغز آن داشته باشد؛ از این رو باید تا حد امکان در ماه‌های ابتدایی از تزریق بوتاکس خودداری کنید.
  • تزریق بوتاکس بر شیر مادر تاثیرات بدی گذاشته که در آینده برای جنین خطرناک خواهد بود‌.
  • ایجاد مشکلات تنفسی برای فرد باردار همچنین ایجاد مشکلات تنفسی و اختلال در تکلم برای جنین در آینده و در نتیجه عوارض بعدی آن از دیگر عوارض و خطرات تزریق ژل به شمار می‌رود.

مطالب مرتبط : تزریق ژل برای زاویه سازی چانه

آیا افرادی که قبل از بارداری اقدام به تزریق ژل و بوتاکس کرده‌اند نیز با این خطرات مواجه خواهند شد؟

اکثر بانوان برای این‌ که خطری برای جنین آن‌ها به وجود نیاید قبل از بارداری تزریق بوتاکس را انجام می‌دهند؛ اما نکته‌ای که وجود دارد این است که اثر بوتاکس تا چندین ماه در بدن شما باقی خواهد ماند و می‌تواند بر جنین شما خصوصا در سه ماه اول بارداری خطرات و عوارضی را ایجاد کند. احتمال بسیار رخ دادن این مشکل بسیار کم بوده و تا به امروز هیچ موردی یافت نشده است. اگر تزریق بوتاکس را قبل از بارداری انجام داده‌اید بهتر است دیگر خودتان را نگران نکنید و تنها در نظر بگیرید که از تمدید دوباره بوتاکس تا پس از بارداری و شیردهی پرهیز کرده تا هیچ گونه مشکلی برای شما و جنین‌تان به وجود نیاید‌.

معایب-تزریق-بوتاکس-در-بارداری

سخن پایانی

همان‌طور که می‌دانید تزریق ژل و بوتاکس یک روش درمانی و زیبایی به شمار می‌روند که امروزه مورد استقبال بسیاری از خانم‌ها قرار گرفته است؛ همان‌طور که انجام این روش مزایای فراوانی دارد می‌تواند برخی خطرات و عوارضی نیز برای برخی افراد مخصوصا خانم‌های باردار و جنین آن‌ها به دنبال داشته باشد. برای جلوگیری از ایجاد هر گونه خطر و عوارض ناشی از هر گونه تزریق انواع بوتاکس و ژل بهتر است به خوبی با عوارض و مشکلات احتمالی آن آشنا شوید؛ بنابراین جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید به سایت آراکام مراجعه کرده و مشاوره‌های لازم را دریافت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *