پوست و مو, خدمات, درمان لک،خال، زگیل و جای زخم قدیمی و سایرضایعات پوستی

درمان خال، زگیل، جای زخم‌ و ضایعات پوستی

درمان خال و زگیل در کلینیک زیبایی آراکام

همه‌ی ما زمانی این مشکلات پوستی مثل خال‌ها، زگیل‌ها، تگ‌های پوستی، جای زخم‌های قدیمی و سایر ضایعات پوستی را تجربه می‌کنیم. دلایل اصلی این ضایعات در سبک زندگی یا عدم تعادل هورمونی یا مسائل گوناگونی نهفته است و باید کاری انجام دهیم.

جای زخم

طی اتفاقات مختلف ممکن است به پوست آسیب‌های جدی وارد شود. این صدمات گاها به‌صورت جای زخم و یا رد بخیه همیشه همراه شخص می‌ماند. جای زخم ایجادشده به دلیل شکل‌گیری پوست جدید بر روی زخم به‌صورت بی‌نظم است که باعث بروز ضایعات پوستی می‌شود. البته این مسئله نباید نادیده گرفته شود که برای درمان جای زخم‌های عمیق، می‌توان با بخیه مناسب از ایجاد ضایعات پوستی حاصل از جوش خوردگی نامنظم پوست جلوگیری کرد. اگر زخم ایجادشده عمیق باشد، قطعاً در آن محدوده پوست جوش می‌خورد که شکل جوشگاه به وجود آمده با توجه به نوع زخم و عمق آن متفاوت است. گاها کشیدن بخیه در زمان نامناسب نیز می‌تواند باعث جوش خوردن نامناسب پوست و ایجاد اسکار در محل زخم شود که درمان آن به‌مراتب سخت‌تر است.

زگیل

هر کسی ممکن است زگیل بگیرد اما بعضی از افراد نسبت به دیگران در خطر بیشتری برای آلودگی به عفونت ویروس پاپیلومای انسانی می‌باشند . در اکثر موارد زگیل‌های روی پوست بی‌ضرر و بی‌خطر بوده و بدون درمان بر طرف می‌شوند با اینحال بعضی از آنها از بین نرفته و  می‌بایست توسط پزشک بررسی شوند، بعضی اوقات زگیل بعد از درمان باز می‌گردد و به چندین جلسه یا چندین نوع درمان برای از بین بردن آن نیاز  است.

 

خال

معمولا خال حاصل تجمع سلول‌های رنگدانه‌ای به نام ملانوسیت هستند درون ملانیست ماده‌ای رنگی به نام ملانین تولید می‌شود و رنگ تولید شده باعث رنگی شدن سلول‌های ملانوسیت می‌شود. توزیع و فراوانی ملانوسیت‌ها تعیین کننده رنگ پوست هستند، در شرایطی که تجمع بیش از حد از ملانوسیت‌های در مساحت کوچکی از پوست ایجاد شود، نتیجه آن یک خال می‌شود که گاهی این تجمع فقط به تغییر رنگ بسنده نمی‌کند و باعث بالا آمدن پوست هم می‌شود.

درمان خال، زگیل، جای زخم‌ و ضایعات پوستی

 روش‌های متعددی برای برداشتن این ضایعات وجود دارد:

  • الکتروسرجری
  • مزوتراپی
  • میکرونیدلینگ
  • میکرودرم
  • هیدرودرمی
  • لیزر فرکشنال CO2
  • پلاسما جت

 

الکتروسرجری

الکتروسرجری یک روش جراحی برای درمان و از بین بردن خال، زگیل، لک‌های تیره و ضایعات پوستی است. از الکتروسرجری به عنوان الکتروکوتر کاربردی نیز یاد می‌شود. دلیل اینکه این روش، الکتروسرجری نامیده می‌شود، این است که این دستگاه شامل وسیله‌ای است که توسط جریان الکتریکی گرم می‌شود، سپس این وسیله بر روی خال یا زگیل قرار گرفته در نتیجه بافت و سلول‌های آن می‌سوزد. گاهی نیز ممکن است قسمت‌هایی از خال یا زگیل توسط پزشک برش داده شوند، برای این عمل ممکن است از بی‌حسی موضعی برای بی‌حس کردن سطوح اطراف خال و یا برطرف نمودن درد در طول درمان استفاده شود. هنگامی که یک ناحیه بی‌حس می‌شود، در مرحله بعد اطراف آن کاملا تمیز شده سپس یک تیغه یا سوزن گرم بر روی خال قرار می‌گیرد. سپس خال سوزانده شده و بخش‌هایی از آن که باقی مانده، از بین برده می‌شوند. برخی از پزشکان نمونه‌ای از خال را برای انجام آزمایشات بیشتر به آزمایشگاه ارسال می‌کنند.

 

مزوتراپی

مزوتراپی از کلمه یونانی Meso به معنای میان و Therapeia به معنی درمان پزشکی می‌آید. مزوتراپی به زبان ساده تکنیک تزریق مکرر دارو با مقدار بسیار کم، در انواع لایه‌های پوست است. بدین طریق می‌توان با تزریق، نتایج درمانی مختلفی را به دست آورد. این روش که تا حدودی تهاجمی است با تزریق زیر یا داخل جلدی، مخلوطی از عصاره‌های گیاهی، مواد هومیوپاتیک، داروها، انواع آمینواسید‌ها، ویتامین‌ها (به ‌طور مثال ویتامین C برای روشن شدن پوست)، آنتی‌اکسیدان‌های ضد پیری و اسید هیالورونیک و سایر مواد حیاتی در مقادیر میکروسکوپی انجام می‌شود. از آنجایی‌ که پوست، عضله، غضروف، استخوان و بافت‌های نرم بدن از لایه مزودرم (میانی) منشأ گرفته‌اند این روش می‌تواند برای درمان بیماری‌های مربوط به این قسمت‌ها مفید باشد.

 

میکرونیدلینگ

میکرونیدلینگ(Percutaneous Collagen Induction Therapy) که به درمان تحریک کلاژن سازی یا PCI نیز معروف است نوعی روش تحریک مکانیکال جهت ترمیم آسیب‌های ساختاری پوست است که منجر به بازسازی بافت آسیب دیده و تغییر یافته می‌گردد. هدف این درمان، بهبود ظاهر و عملکرد پوست می‌باشد. طی فرایند میکرونیدلینگ، با استفاده از سوزن های بسیار ریز، میلیون‌ها میکروکانال در اپیدرم و درم ایجاد می‌گردد.

وارد کردن سوزن‌ها به داخل پوست، باعث افزایش انتشار فاکتورهای رشد از فیبروبلاست‌ها، پلاکت‌های خونی و بهبود عملکرد فاکتورهای رشد alpha و Beta می‌گردد. این فرایند منجر به افزایش تولید کلاژن و الاستین توسط فیبروبلاست‌ها می‌شود. کراتینوسیت‌ها نیز به محل نیدلینگ در اپیدرم منتقل شده و در آنجا تکثیر می‌شوند و در نتیجه باعث افزایش ضخامت اپیدرم می‌گردند.

در این روش نفوذ سوزن به داخل پوست می‌بایست به حدی باشد که خونریزی‌های ظریف داخل پوستی ایجاد گردد (pin point bleeding) .در میکرونیدلینگ اپیدرم سوراخ می‌شود اما تخریب نمی‌شود، بنابراین اپی تلیال در مدت زمان کوتاهی بازسازی شده و در نتیجه دوران نقاهت پس از درمان بسیار کوتاه خواهد بود.

 

میکرودرم

میکرودرم ابریژن، راهکاری برای لایه‌برداری سطح خشک پوست و سلول‌های مرده‌ی آن است. با میکرودرم می‌توانید پوست صاف و زیباتری داشته باشید. بنابه گفته‌ی متخصصان، این روش بیشتر برای افرادی مناسب است که روی پوست خود خطوط باریک یا رنگ‌دانه‌های ناهموار یا منافذ پوستی مسدود دارند. میکرودرم ابریژن روشی برای لایه برداری پوست، رفع چین و چروک، رفع کک و مک و کلیه لک‌های غیر مادرزادی، رفع جای جوش، کاهش سوراخ‌های ریز پوست و منافذ پوستی، جوانسازی و شفاف‌سازی پوست، براق کنندگی و برگشت خاصیت کشسانی پوست، خارج کردن جوش‌های سرسیاه و سر سفید از پوست استفاده می‌شود. معمولا در این روش یک پاکسازی پوست نیز انجام می‌گردد. از این روش می‌توان برای مشکلات ذکر شده در نواحی صورت، گردن، ناحیه دکلته، قفسه سینه، پشت، بازوها و ران ها استفاده نمود.

 

هیدرودرمی

هیدرودرمی از کلمه “هیدرات” به معنی”چیزی که باعث مرطوب شدن می‌شود” گرفته شده است، یعنی پوست به صورت کامل در طی فرایند، آب رسانی می‌شود. در این روش  ژل آبرسان را که بر روی پوست زده شده از طریق نازل دستی کوچک دستگاه هیدرودمی ماساژ داده تا ژل آبرسان جذب پوست شود. به طور حتم با این روش بهترین آبرسانی به پوست خود را تجربه خواهید کرد. هيدودرمی ظاهر خطوط ريز، چین‌وچروک‌ها، تغيير رنگ پوست مانند لکه‌های قهوه‌ای ناشی از افزايش سن، منافذ متراکم و بزرگ را بهبود می‌بخشد.

 

لیزر فرکشنال CO2

لیزر CO2 فرکشنال در واقع نسل جدید لیزرهای CO2 است که با وجود داشتن تمامی مزایای لیزرهای قدیمی و بلکه بیشتر از آن، عوارض آنها را ندارد. باید گفت لیزر CO2 بیش از دو دهه بود که به عنوان بهترین روش برای درمان غیرجراحی چروک‌ها و چاله‌های پوستی مورد استفاده قرار می‌گرفت.

لیزر فرکشنال روش نوینی در جوانسازی پوست، بازسازی پوست و تحریک ساختن رشته‌های کلاژن می‌باشد که سبب افزایش قوام و سفتی پوست شده و چروک‌های ریز پوست را از بین می‌برد. با استفاده از این روش امکان بهبود و درمان جای زخم‌های مختلف نیز وجود دارد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *