لیزر, مقالات و دانستنی ها

عوارض لیزر کردن موهای زائد

لیزر موهای زائد در میان افرادی که به دنبال یک راه حل ماندگارتر برای از بین بردن موهای زائدشان هستند، محبوب می‌باشد. استفاده از لیزر برای از بین بردن موها با متوقف کردن فولیکول‌های مو از رشد مجدد آنها جلوگیری می‌کند.آیا لیزر موهای زائد عوارض جانبی دارد؟

به هر حال قبل از شروع درمان، افراد باید از برخی عوارض لیزر موهای زائد و عقیده و ایده‌های دروغین آگاه شوند.

برای اکثر افراد لیزر موهای زائد یک روش مطمئن برای خلاص شدن از شر موهای زائد بدن و صورت به طور دائم و یا بلند مدت می‌باشد.

 

آیا لیزر موهای زائد عوارض جانبی دارد؟

لیزر موهای زائد معمولاً بی خطر می‌باشد.

اکثر افرادی که از آن استفاده می‌کنند، می‌دانند که لیزر موهای زائد بی خطر و امن می‌باشد. به نظر نمی‌رسد که هیچ خطر و ریسک سلامتی بلند مدت در رابطه با این روش وجود داشته باشد.

با این حال، بعضی از افراد ممکن است که عوارض جانبی جزئی را بعد از لیزر موهای زائد تجربه کنند، بنابراین بهتر است افراد قبل از انجام کار از متخصص پوست خود بخواهند که یک قسمت کوچکی از بدن خود را به صورت تست لیزر نمایند.

افرادی که مایل به درمان لیزر موهای زائد هستند، همیشه باید با یک متخصص کاملاً آگاه مشورت کنند.

 

 

آیا لیزر موهای زائد عوارض جانبی دارد؟

 

آیا لیزر موهای زائد عوارض جانبی دارد؟
آیا لیزر موهای زائد دردناک است؟

برای چند روزی پس از درمان، ناحیه لیزر شده ممکن است قرمز و حساس شود. بسیاری از افراد این احساس را شبیه به آفتاب سوختگی توصیف می‌کنند. با این حال این روش به خودی خود معمولاً دردناک نیست.

اگر شما فردی هستید که در هنگام لیزر درد احساس می‌کنید می‌توانید مقاله راه کا‌هایی برای کاهش درد هنگام لیزر مو‌های زائد را مطالعه کنید.

 

عوارض جانبی

بعد از لیزر موهای زائد برخی از عوارض جانبی ممکن است ظاهر شود. بیشتر عوارض جانبی جزئی و موقتی هستند. هر فردی که عوارض جانبی پایداری را تجربه کند، باید با متخصص پوست خود مشورت کند.

آیا لیزر موهای زائد عوارض جانبی دارد؟
قرمزی و سوزش

لیزر موهای زائد به فولیکول‌های موهای مورد هدف، آسیب می‌رساند. بدن به این واکنش نشان می‌دهد، و بسیاری از افراد قرمزی و سوزش را در نواحی لیزر شده تجربه می‌کنند. پوست ناحیه لیزر شده ممکن است حس خارش یا سوزش یا حساس شدن داشته باشد، و حتی ممکن است کمی متورم شود.

این علائم معمولاً چند روزه (کوتاه مدت و بی دوام) هستند. ناحیه لیزر شده ممکن است شبیه پوستی به نظر برسد که به تازگی اپیلاسیون شده یا موی آن کنده شده است. بعضی از متخصصان پوست برای کم کردن درد هنگام لیزر از یک بی‌حس کننده موضعی استفاده می‌کنند.

سوزش باید بعد از واکنش اولیه معمولاً در طی چند ساعت بعد از درمان آرام شود. برای برطرف کردن تورم و قرمزی بهتر است از بسته‌های یخ یا پمادهای ضد التهاب استفاده کرد.

 

پوسته پوسته شدن

بعضی افراد ممکن است که پوسته پوسته شدن پوست خود را در مناطق لیزر شده تجربه کنند. این به طور معمول یک موضوع جزئی است ولی می‌تواند ناخوشایند باشد.

پوسته پوسته شدن، بعضی اوقات می‌تواند منجر به خراش یا زخم شود. با مراقبت از مناطق تحت درمان بعد از لیزر مانند استفاده از کرم‌های ضد التهاب، می‌توان از بروز هرگونه مشکل جلوگیری کرد.

آیا لیزر موهای زائد عوارض جانبی دارد؟
تغییر در رنگ پوست

بعضی از افراد ممکن است متوجه تغییر رنگ جزئی در ناحیه تحت درمان پوست خود شوند. این تغییر ممکن است کمی تیره‌تر یا روشن‌تر شدن پوست باشد.

افراد با پوست‌های روشن ممکن است تغییرات رنگ تیره‌تر و افراد با پوست‌های تیره ممکن است تغییرات رنگ روشنتری را تجربه کنند. این تغییرات به مرور زمان از بین رفته و پوست به حالت طبیعی بر می‌گردد.

 

آسیب چشم

فرآیند از بین بردن موها شامل استفاده از لیزرهای قوی می‌باشد. این بدان معنی است که یک خطر آسیب جدی برای چشم وجود دارد خصوصاً زمانیکه اپراتور روی صورت شخص کار انجام می‌دهد.

هم فرد تحت درمان و هم اپراتور باید از عینک مخصوص محافظ چشم استفاده کنند تا در حین انجام کار به پیشگیری و جلوگیری از آسیب دیدگی چشم‌ها کمک شود.

آیا لیزر موهای زائد عوارض جانبی دارد؟
خطر عفونت پوست

مانند سایر روش‌های آرایشی و بهداشتی برای رفع موهای زائد، آسیب دیدن فولیکول‌های مو با لیزر هم می‌تواند باعث عفونت شود.

ناحیه لیزر شده‌ای که سوخته یا زخم شده باید تا زمان بهبودی کامل تحت درمان باشد. افراد باید هرگونه علائم عفونت را به یک متخصص پوست گزارش دهند.

و در نهایت در صورت بروز عفونت آنها نباید از کرم های آنتی بیوتیک بدون نسخه در ناحیه وسیعی از پوست استفاده کنند.

 

عوارض جانبی نادر:

عوارض جانبی بعد از لیزر موهای زائد که کمتر شایع هستند می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

 

  • سوختگیها و تاولها

استفاده از یک اپراتور قابل اعتماد خطر عوارض جانبی را کاهش خواهد داد.

اگر لیزر موهای زائد به درستی انجام نشود، خطر سوختگی‌ها و تاول‌ها وجود دارد. با این وجود زمانیکه یک اپراتور شایسته این پروسه را انجام می‌دهد، سوختگی‌ها و تاول‌ها نادر است.

در لیزر موهای زائد از لیزرهای پر حرارت استفاده می‌شود. اپراتور ممکن است درست قبل از انجام لیزر، از یک شیوه خنک کننده بر روی پوست فرد استفاده کند. این کمک می‌کند به جلوگیری از سوختن پوست با لیزر.

 

  • اسکار (جای زخم)

اسکارها معمولاً از عوارض جانبی لیزر موهای زائد نیستند. با این حال، اگر اپراتور خطایی انجام دهد، ممکن است اسکار ایجاد شود.

اگر افراد بعد از انجام لیزر به درستی از ناحیه موردنظر مراقبت نکنند هم اسکارها ممکن است ایجاد شوند.

آنها باید پوست آسیب دیده را طوری درمان کنند که گویی دچار آفتاب سوختگی شده‌اند تا از آسیب بیشتر جلوگیری شود. این به معنی استفاده از کرم‌های ضد التهاب، محافظت در برابر نور، و چک کردن به طور مرتب برای علائم عفونت می‌باشد.

 

آنچه که شما باید در مورد لیزر موهای زائد بدانید

لیزر موهای زائد و الکترولیز هر دو از روش‌های از بین بردن موهای زائد بدن و صورت هستند. در اینجا درباره اینکه چه هستند می‌خوانیم:

 

میزان اثربخشی

لیزر به ندرت به صورت دائمی، موهای زائد را از بین می‌برد. با این وجود درمان با لیزر می‌تواند به میزان قابل توجهی رشد مو را کاهش دهد.

بعد از اولین درمان بسیاری از افراد فقط برای چند ماه بدون مو خواهند بود. اگرچه اغلب موها نسبت به قبل ظریفتر، روشنتر و کمتر قابل مشاهده هستند، ولی درنهایت موها رشد خواهند کرد.

بسیاری از افراد برای دستیابی به راه حل دائمی تر یا رضایت بخش‌تر در مورد موهای زائد به چندین جلسه درمان نیاز دارند. موها ممکن است در هر جلسه نازک‌تر و کم‌تر شوند. بعد از درمان‌های کافی ممکن است رشد مجدد بعضی نواحی کاملاً متوقف شود.

لیزر موهای زائد همچنین ممکن است روی موهای تیره، موثرتر باشد. افراد با موهای بلوند، قرمز یا طوسی و سفید ممکن است متوجه تغییر زیادی نشوند چون نورهای لیزر جذب موهای تیره می‌شوند و اغلب روی موهای روشن اثربخش نیستند.

 

لیزر موهای زائد در دوران بارداری

هیچ مطالعه و تحقیقی در مورد تاثیر لیزر موهای زائد در دوران بارداری انجام نشده است.

متخصصین برای افرادی که باردار هستند لیزر موهای زائد را توصیه نمی‌کنند. این به این دلیل است که دانشمندان هیچ مطالعه انسانی که اثبات کند، لیزر موهای زائد در دوران بارداری بی‌خطر و ایمن است انجام نداده‌اند.

بارداری باعث ایجاد تغییرات هورمونی در بدن فرد می‌شود. این معمولاً می‌تواند باعث رشد موهای زائد شود ولی این موها اغلب به خودی خود از بین می‌روند. اگر موها به خودی خود از بین نرفتند، فرد ممکن است بعد از بارداری لیزر درمانی را امتحان کند. دکترها ممکن است از آنها بخواهند بعد از زایمان چند هفته صبر کرده و بعد درمان را آغاز کنند.

 

عقاید و باورهای نادرست در مورد لیزر موهای زائد:

 

  • لیزر موهای زائد باعث سرطان میشود

اعتقاد اینکه لیزر موهای زائد باعث ایجاد سرطان می‌شود، بی اساس است. لیزرها به طور خاصی طراحی شده‌اند تا از میان سلول‌های پوست عبور کرده و فقط فولیکول‌های مو در اعماق پوست را مورد هدف قرار دهند.

لیزر مورد استفاده برای رفع موهای زائد مقدار کمی تشعشع ایجاد می‌کند. با این حال این تشعشع مضر نبوده و هیچ مدرکی مبنی بر اینکه لیزر موهای زائد باعث سرطان پوست می‌شود، وجود ندارد.

 

  • لیزر موهای زائد باعث نازایی میشود

باز هم هیچ مدرکی مبنی بر اینکه لیزر موهای زائد باعث نازایی می‌شود، وجود ندارد.

لیزرها فقط به پوست نفوذ کرده و به ارگان‌های دیگر نرسیده و بر آنها اثری نمی‌گذارد. لیزر موهای زائد حتی در نواحی حساس مانند کشاله ران معمولاً بی‌خطر می‌باشد.

 

عملکرد لیزرهای خانگی

کیت های لیزر خانگی برای افرادی که می‌خواهند موهای زائد خود را از بین ببرند بدون مراجعه به متخصص پوست در دسترس می‌باشند.

بسیاری از افراد ممکن است نتایج متوسطی از استفاده از این کیت‌ها مانند موهای نازک‌تر و روشن‌تر را تجربه کنند. با این حال کیت‌های خانگی مانند دستگاه‌های پزشکی قدرتمند که توسط اپراتورها استفاده می‌شوند، نیستند.

 

چه زمانی به پزشک مراجعه کنید

هر کسی که در مورد لیزر موهای زائد واکنش‌های منفی و مضر داشته باشد باید به پزشک مراجعه کند. آنها می‌توانند علائمی مانند قرمزی و تورم را در خانه مدیریت کنند اما همیشه باید علائم عفونت‌های پوستی را به یک پزشک یا متخصص پوست گزارش دهند.

گزارش زود هنگام علائم، امکان درمان سریع را فراهم می‌کند و ممکن است به جلوگیری از تغییرات دائمی کمک کند.

هر کسی که می‌خواهد باردار شود باید قبل از لیزر موهای زائد با پزشک خود صحبت کند. یک دکتر می‌تواند گزینه‌های دیگر را توصیه کند زیرا لیزر موهای زائد اغلب نیاز به چندین جلسه دارد که نباید در دوران بارداری انجام شود.

 

چشم انداز

لیزر موهای زائد برای اکثر افراد اگر به درستی انجام شود بی‌خطر و موثر می‌باشد. برای از بین بردن کامل موهای زائد چندین جلسه درمانی نیاز است و از بین بردن دائمی مو همیشه تضمین نمی‌شود.

برخی از افراد ممکن است عوارض جزئی مانند قرمزی، تورم و سوزش را بعد از درمان تجربه کنند و معمولاً نمی‌توانند این موارد را در خانه درمان کنند. هر کسی که علائم عفونت پوستی را مشاهده کند باید به پزشک مراجعه کند.

برای آشنایی و انتخاب بهتر دستگاه برای لیزر مو‌های زائد می‌توانید مقاله‌ای که مرتبط با شناخت انواع دستگاه لیزر برای مو‌های زائد را مطالعه کنید.

برای دریافت خدمات لیزر با بهترین دستگاه‌های روز دنیا و رزرو وقت می‌توانید به سایت آراکام مراجعه کنید.

 

نویسنده: Last reviewed Wed 6 June 2018 By Jon Johnson

 

منابع:

 

این مقاله توسط کلینیک آراکام به صورت اختصاصی، ترجمه شده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *