لیزر, مقالات و دانستنی ها

لیزر موهای زائد چقدر دوام دارد؟

لیزر موهای زائد چقدر دوام دارد؟

لیزر موهای زائد به فولیکولهای مو آسیب رسانده یا آنها را از بین میبرد. با این حال مو ممکن است مجدداً رشد کند، خصوصاً اگر فولیکول مو آسیب دیده و در طول پروسه لیزر از بین نرفته باشد. به همین دلیل، در حال حاضر بسیاری از پزشکان برای رفع موهای زائد لیزر را که ماندگارتر و بادوام‌تر از روش‌های دیگر می‌باشد، پیشنهاد می‌دهند. در ادامه درمورد نحوه کار لیزر و اینکه لیزر موهای زائد چقدر دوام دارد را میخوانید.

 

عملکرد لیزر موهای زائد چگونه است؟

زمانیکه فولیکول مو از بین میرود، لیزر موهای زائد ماندگارتر میشود.

در لیزر موهای زائد، از نور برای هدف قرار دادن رنگدانه‌ی هر یک از موها استفاده میشود. نور از زیر شافت (بدنه) مو به داخل فولیکول مو عبور کرده و گرمای نور لیزر فولیکول مو را از بین میبرد و مو از آن نمیتواند رشد کند.

مو، از چرخه رشد منحصر به فردی پیروی میکند  که شامل دورههای استراحت، ریزش و رشد میباشد.

موهایی که اخیراً برداشته شدهاند و در مرحله استراحت هستند، برای تکنسین و یا لیزر قابل رویت نخواهد بود، پس یک شخص ممکن است مجبور باشد تا قبل از برداشتن آنها تا زمانیکه موها مجدداً رشد کنند، صبر کند.

برای بیشتر افراد لیزر موهای زائد به چندین دوره درمان درطول ۱ تا ۲ ماه نیاز دارد.

 

لیزر موهای زائد چقدر دوام دارد؟

 

آیا لیزر موهای زائد دائمی است؟

برداشتن مو از یک فولیکول نابود شده، دائمی میباشد. با این حال افرادی که موهایشان را برداشته اند میتوانند انتظار این را داشته باشند که بعضی از موهایشان در ناحیه مورد نظر مجدداً رشد کند.

با گذشت زمان امکان درمان مجدد ناحیه لیزر شده، برای کاهش تعداد موهایی که دوباره رشد کردهاند وجود دارد. حتی ممکن است در بعضی نواحی بدن همه موها از بین برود.

رشد مو یا عدم رشد مو بستگی به عوامل متعددی ازجمله نوع مویی که مجدد رشد میکند و مهارت فرد (اپراتور) در لیزر کردن مو دارد.

بیشتر افراد در مییابند که در زمانیکه مو مجدداً رشد میکند، نسبت به حالت قبلش تراکم کمتری دارد. این به خاطر این است که لیزر ممکن است به فولیکول مو آسیب برساند حتی اگر نتواند آن را از بین ببرد.

اگر یک فولیکول مو آسیب ببیند اما از بین نرود، در نهایت مو مجدداً رشد خواهد کرد. از بین بردن هر یک از فولیکولهای مو میتواند مشکل باشد، بنابراین بیشتر افراد رشد مجدد بعضی از موها را خواهند دید.

زمانیکه مو مجدداً رشد میکند، امکان درمان مجدد وجود دارد، بنابراین افرادی که میخواهند بیشتر موهایشان را از بین ببرند، ممکن است به چندین دوره درمان نیاز داشته باشند.

در بعضی موارد، مو ممکن است خیلی روشن، خیلی کوتاه یا مقاوم به درمان باشد. در این موارد، یک فرد ممکن است متدهای دیگر رفع موهای زائد مانند کندن آنها را انتخاب کند.

 

لیزر موهای زائد چقدر ماندگاری (دوام) دارد؟

لیزر موهای زائد زمانیکه فولیکول مو از بین برود دائمی است. زمانیکه فولیکول مو فقط آسیب ببیند، مو سرانجام رشد خواهد کرد.

میزان زمان لازم برای رشد مجدد مو به چرخه رشد موی هر فرد بستگی دارد. بعضی از افراد موهایی دارند که سریعتر از سایرین رشد میکند. موهایی که در مرحله استراحت قرار دارند، کندتر از موهایی که در مراحل دیگر هستند رشد خواهند کرد.

بیشتر افراد میتوانند انتظار رشد مجدد موها را در طی چند ماه داشته باشند. وقتی این اتفاق بیفتد، آنها میتوانند دورههای درمان بیشتری را انتخاب کنند.

 

پس لیزر موهای زائد چقدر دوام دارد؟

آیا رنگ مو و پوست تفاوتی ایجاد میکند؟

افراد با رنگ پوست روشن و موهای تیره ممکن است تعداد جلسات درمان کمتری نسبت به سایرین نیاز داشته باشند. رفع موها  بر روی افراد با رنگ پوست روشن  که موهای تیره دارند بهتر جواب می دهد. این به این خاطر است که کنتراست (تضاد) رنگدانه مو، لیزر را برای هدف قرار دادن مو، رفتن به فولیکول مو و تخریب فولیکول مو آسانتر میکند.

افراد با پوست تیره یا موهای روشن ممکن است که نسبت به سایرین درمانهای بیشتری را نیاز داشته و ممکن است دریابند که تعداد بیشتری از موهایشان مجدداً  رشد خواهد کرد.

برای برداشتن و از بین بردن دائمی موها تکنسین (اپراتور) باید بداند که مو را مورد هدف قرار داده و نوع مناسب و درست لیزر را انتخاب کند. تحقیقات منتشر شده در سال ۲۰۱۳ نشان داد که لیزرهایی که طول موجهای بلندتری تولید میکنند، روی پوستهای تیره بهتر جواب میدهند.

 

پس لیزر موهای زائد چقدر دوام دارد؟

خطرها و عوارض جانبی:

در طول دوره درمان،بعضی از افراد سوختگی، گزیدگی و ناراحتی را تجربه میکنند. به همین دلیل خیلی از تکنسینها (اپراتورها) از یک کرم بی حس کننده در ناحیه تحت درمان استفاده میکنند. با این حال، بعضی افراد ممکن است که عکس العمل آلرژیکی به کرم بیحس کننده و یا خارش پوستی بعد از استفاده از این کرم داشته باشند.

عوارض جانبی جزئی متداول و مشترک بوده و شامل:

  • تغییر در رنگ پوست بخصوص در افراد با پوست تیره که معمولاً موقتی میباشد.
  • قرمزی پوست
  • تاول یا پوسته پوسته شدن پوست

 

بعضی اوقات تحریکات مربوط به برداشتن موها میتواند باعث ایجاد زخم شود. همچنین پوستهای آسیب دیده میتواند عفونی شود. اگر چه نادر است، عفونتهای پوستی میتواند گسترش یافته (پخش شود) و تهدیدکننده شوند.

ارائه تاریخچه پزشکی دقیق و بحث درمورد خطرها و مزایا میتواند به مشاور یا پزشک کمک کند تا درمان صحیح را مشخص نموده و خطرات عوارض جانبی جدی را کاهش دهد.

در پی برداشتن مو، فرد باید از قرار گرفتن در معرض نور خورشید خودداری کند. خورشید میتواند پوست را تحریک کرده و این باعث افزایش خطر تاولها و زخمها شود.

افرادی که درد شدید، تب، پوسته پوسته شدن، تاول ها یا نشانههای دیگر از آسیب پوست یا عفونت را تجربه میکنند باید به دنبال مراقبت پزشکی باشند.

 

هزینه لیزر موهای زائد:

بیشتر افراد به چندین جلسه درمان نیاز دارند، بنابراین افراد باید با پزشک خود درباره اینکه چند جلسه نیاز دارند صحبت کنند.

از آنجا که لیزر موهای زائد تقریباً همیشه یک روش زیبایی است، بعید است که بیمه آن را پوشش دهد.

کل هزینه لیزر موهای زائد به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله اینکه چه کسی این روش درمانی را انجام دهد. ارائه دهندگان ماهر مانند متخصصان پوست و جراحان پلاستیک ممکن است هزینه بیشتری دریافت کنند.

عوامل دیگری که روی قیمت اثر میگذارند:

  • تعداد جلسات درمانی موردنیاز
  • مقدار رشد مجدد موها
  • تعداد موهای مورد هدف قرار گرفته
  • سایز ناحیهای که به درمان نیاز دارد

 

چشم انداز:

لیزر موهای زائد میتواند به میزان قابل توجهی موهای بدن یک فرد را کاهش دهد. در بیشتر افراد برخی از موها با گذشت زمان مجدد رشد میکنند.

حتی زمانیکه موها مجدداً رشد میکنند تراکم آنها کمتر شده و یک ظاهر نرمتر را ایجاد میکند.

برخی از رنگ چهرهها و انواع مو نتایج بهتری نسبت به بقیه ارائه میدهند. تنها راه برای شناخت مطمئن در مورد چیزی که انتظار دارید، صحبت با یک دکتر، یک متخصص پوست و یا یک مشاور ماهر میباشد.

 

نویسنده: Villines, Z. 

“How long does laser hair removal last?.” Medical News Today. Retrieved from https://www.medicalnewstoday.com/articles/322090.php.

 

منابع:

  • Gan, S. D., & Graber, E. M. (2013, January 17). Laser hair removal: A review [Abstract]. Dermatologic Surgery۳۹(۶), ۸۲۳–۸۳۸٫ Retrieved from https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/dsu.12116
  • Ibrahimi, O. A., Avram, M. M., Hanke, C. W., Kilmer, S. L., & Anderson, R. R. (2011, January–February). Laser hair removal. Dermatologic Therapy, ۲۴(۱), ۹۴–۱۰۷٫ Retrieved from https://pdfs.semanticscholar.org/95b5/5614898b172b58087d63f0d52bee463948a0.pdf
  • Laser hair removal. (n.d.). Retrieved from https://www.plasticsurgery.org/cosmetic-procedures/laser-hair-removal
  • Laser hair removal: Overview. (n.d.). Retrieved from https://www.aad.org/public/diseases/cosmetic-treatments/laser-hair-removal
  • Removing hair safely. (2010, June 30). Retrieved from https://www.fda.gov/ForConsumers/ConsumerUpdates/ucm048995.htm

 

این مقاله توسط کلینیک آراکام به صورت اختصاصی، ترجمه شده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *