پوست و مو, روشها و تجهیزات درمانی, میکرودرم

میکرودرم

میکرودرم

میکرودرم ابریژن، راهکاری برای لایه‌برداری سطح خشک پوست و سلول‌های مرده‌ی آن است. با میکرودرم می‌توانید پوست صاف و زیباتری داشته باشید. بنابه گفته‌ی متخصصان، این روش بیشتر برای افرادی مناسب است که روی پوست خود خطوط باریک یا رنگ‌دانه‌های ناهموار یا منافذ پوستی مسدود دارند. میکرودرم ابریژن روشی برای لایه برداری پوست، رفع چین و چروک، رفع کک و مک و کلیه لک‌های غیر مادرزادی، رفع جای جوش، کاهش سوراخ‌های ریز پوست و منافذ پوستی، جوانسازی و شفاف‌سازی پوست، براق کنندگی و برگشت خاصیت کشسانی پوست، خارج کردن جوش‌های سرسیاه و سر سفید از پوست استفاده می‌شود. معمولا در این روش یک پاکسازی پوست نیز انجام می‌گردد.

از این روش می‌توان برای مشکلات ذکر شده در نواحی صورت، گردن، ناحیه دکلته، قفسه سینه، پشت، بازوها و ران ها استفاده نمود.

میکرودرم  در برخی از افراد بهتر اثر می‌کند. به‌عنوان مثال برای افرادی که ملاسما (melasma) یا لک صورت دارند و کسانی‌که رتینوئیدهایی مانند رتین-آ (Retin-A) مصرف می‌کنند این روش بهتر جواب می‌دهد.

افراد مبتلا به لک صورت یا ملاسما دچار نوعی رنگ‌ریزه روی پوست هستند که به‌علت تجمیع هورمون‌ها، اشعه‌ی فرابنفش و تورم ایجاد‌شده،  پوست را به‌شدت تحریک‌پذیر کرده است. این دست از افراد با مراقبت پوستی مناسب در برابر آفتاب، مراقبت‌های موضعی و البته میکرودرم به‌خوبی درمان می‌شوند.

میکرودرم

عملکرد میکرودرم

میکرودرم‌ابریشن (microdermabrasion) با استفاده از دستگاهی خاص، نوعی کریستال بسیار ظریف از جنس اکسید آلومینیوم را با فشار تنظیم شده‌ای، روی سطح پوست اسپری می‌کند و تراش بسیار سطحی در لایه‌های فوقانی پوست ایجاد می‌کند. در ضمن یک مکشی روی پوست انجام می‌دهد، که باعث جمع شدن کریستال‌ها از سطح پوست می‌شود. همچنین باعث بهتر شدن جریان خون و فعال شدن سلول‌های فیبرو بلاست و در نتیجه موجب ترمیم و طراوت پوست می‌گردد. این فرایند درمانی، ملایم صورت می‌گیرد و در نتیجه برای انجام آن نیازی به بیهوشی نیست. در طی فرایند درمان، پاکسازی پوست به‌طور کامل انجام می‌شود. این درمان به نرمی و روشن شدن پوست کمک می‌کند و باعث جوان‌سازی آن می‌شود.

 

کاربردهای میکرودرم  

  • از بین بردن لک صورت
  • جوان‌سازی پوست
  • محو یا کوچک کردن منافذ پوست
  • از بین بردن لک‌های پیری
  • درمان جای جوش
  • پاکسازی و از بین بردن جوش‌های سر سیاه

 

از بین بردن لک صورت

میکرودرم  برای از بین بردن لک صورت کاربرد دارد و عمدتا باعث کمرنگ‌تر شدن یا محو کردن لک‌های حاملگی می‌گردد مخصوصا اگر همزمان با آن از داروهای لک‌بر استفاده شود. اما امکان از بین بردن کامل آنها با این روش وجود ندارد. تجویز همزمان داروهای مناسب لکه برداری در همراهی با میکرودرم  نیز موثر می‌باشد. همچنین باعث روشن و شفاف‌تر شدن سریع پوست می‌گردد.

 

جوان‌سازی پوست

این روش در درمان چروک‌های سطحی و کم عمق و جوانسازی پوست کاربرد دارد. معمولا چندین جلسه درمان در این مورد لازم است. پزشک فواصل بین جلسات درمان  را بر حسب وضعیت بیمار تغییر خواهد داد و از هفته‌ای یک بار تا دو ماه یک بار در نوسان است. میکرودرم قادر به از بین بردن چروک‌های خیلی عمیق پوستی نمی‌باشد ولی قوام کلی پوست پس از چند جلسه درمان بهتر خواهد شد و پوست شفاف‌تر و محکم‌تر می‌شود.

 

محو یا کوچک کردن منافذ پوست

بسیاری از افراد از منافذ باز صورت خود شکایت دارند. این مشکل در افراد جوان و با پوست چرب یا مختلط شایع‌تر است. این منافذ باز در اثر گشادشدن منافذ طبیعی پوست که در همه افراد وجود دارد، ایجاد می‌شوند جلسات متعدد درمانی می‌تواند باعث کاهش منافذ باز پوستی شود. به هیچ عنوان نباید این منافذ را برای همیشه از بین برد و اصولا چنین چیزی نیز امکان ندارد اما می‌توان با راهکارهای متعددی از شدت آنها کاست و منافذ را غیر قابل رویت نمود.

 

از بین بردن لک‌های پیری

لک‌های پیری عموما ناشی از آسیب ناشی از اشعه فرابنفش بوده و معمولا با میکرودرم و لیزر کاهش می‌یابند اما پرهیز از آفتاب نقش مهمی برای پیشگیری از آنها دارد.

 

درمان جای جوش

معمولا جای جوش که به شکل تغییر رنگ یا قرمزی یا برجستگی مختصر یا فرورفتگی مختصر باشد با چندین جلسه درمان  بهبود نسبی می‌یابد در گروهی از موارد ممکن است نیاز به استفاده از انواع لیزر نیز باشد. در موارد خفیف با چندین جلسه میکرودرم  ضایعات بهبود می‌یابد.

 

پاکسازی و از بین بردن جوش‌های سر سیاه

معمولا یکی از مشکلات شایع اکثر افراد به خصوص بانوان حضور جوش‌های سرسیاه در پوست است که در واقع تجمع سبوم اکسیده شده در مجاری غدد سباسه است. معمولا با میکرودرم  طی یک یا ۲ جلسه این جوش‌های سرسیاه از بین می‌روند.

 

قبل از انجام میکرودرم

قبل از اقدام به انجام این درمان حتما با پزشک مشورت کنید. سعی کنید در جلسه‌ی مشاوره، از خطرات و مزایای این کار مطلع بشوید و دقیقا به پزشک بگویید که با انجام این درمان انتظار چه نتیجه‌ای را دارید. درباره‌ی بی‌حسی نیز مشورت کنید. اقدامات لازم برای قبل و بعد از درمان را یاد بگیرید و اگر می‌توانید عکسی از قبل و بعد عمل از پوست‌تان تهیه کنید تا در انتها مقایسه برای‌تان مقدور باشد.

قبل از انجام عمل باید تمام داروهایی که مصرف می‌کنید و وضعیت پزشکی و درمانی فعلی‌تان را برای پزشک شرح بدهید. به‌ویژه این موارد:

  • وجود تبخال یا ایجاد و سابقه‌ی تبخال در بدنتان
  • آسیب‌پذیری سریع پوست‌تان
  • استفاده از داروی ایزوترتینوئین برای درمان آکنه شدید
  • بارداری و یا شیردهی

وقتی پزشک درباره‌ی موارد بالا از شما سؤال می‌کند، تمام داروهای مصرفی خود را حتی موارد بدون نسخه و وضعیت جسمی‌تان برای او شرح بدهید. تمام مواد معدنی، گیاهی و ویتامین‌هایی را که مصرف می‌کنید به اطلاع پزشک برسانید. حتی درباره‌ی درمان‌های خانگی گیاهی نیز او را در جریان بگذارید.

 

عوارض بعد از انجام میکرودرم

از آنجایی که عمل لایه برداری پوست به وسیله این روش نسبت به سایر روش‌های لایه برداری بی‌خطرتر و غیرتهاجمی‌تر است معمولا بدون عارضه و بدون خطر بوده و فقط باید تا چند روز پس از عمل فرد از قرار گرفتن در معرض آفتاب اجتناب نماید و از کرم‌های ضدآفتاب استفاده نماید تا به علت نازک شدن پوست دچار آفتاب سوختگی نشود. همانگونه که اشاره شد معمولا عوارضی ندارد ولی قرمزی صورت، سوزش گذرا، پوسته پوسته شدن، جوش‌های زیر پوستی گذرا ممکن است دیده شود.

 

مراقبت های بعد از میکرودرم

معمولا بلافاصله پس از انجام میکرودرم باید صورت را با آب ولرم شستشو داد و کرم‌های ترمیم کننده و ضد آفتاب یا زینک اکساید استفاده شود.

به فاصله یک تا دو هفته پس از میکرودرم باید ضد آفتاب را به صورت منظم‌تر از همیشه استفاده نمود و تقریبا هر ۲ ساعت یکبار تکرار نمود و از سولاریوم یا حمام آفتاب باید پرهیز نمود.

همچنین در صورت استفاده از کرم‌های لایه بردار یا شفاف کننده گاهی مواقع باید با صلاحدید پزشک این کرم‌ها برای مدت کوتاهی قطع گردند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *