پوست و مو, مقالات و دانستنی ها

مقایسه کاشت مو FUT با FIT

تفاوت کاشت مو فیت و فوت

کاشت و پیوند مو با چندین روش انجام می‌شود، که اغلب آن‌ها بسیار مطمئن هستند و تا به حال نیز نتایج خوبی دیده شده و اکثر بیماران از انجام آن رضایت داشته‌اند. رایج‌ترین روش‌های کاشت موی موفق شامل دو روش  FUTو FIT می‌باشد، که در این مقاله به مقایسه‌ی این دو روش می‌پردازیم.

کاشت مو به روش FUT

Follicular Unit Transplantation  یا FUT به معنای پیوند واحدی فولیکول می‌باشد. روشFUT  روشی استاندارد برای برداشت موها در عمل پیوند مو می‌باشد، که بیشترین مقدار مو را می‌توان در یک جلسه برداشت و در محل طاسی سر بیمار کاشت. در روش کاشت مو FUT هدر رفتن موها کم است و بالای ۸۰ الی ۹۰ درصد موهای برداشته شده باید در آینده رشد کنند.

در این روش یک باریکه از پشت سر به ضخامت (عرض) یک الی دو سانتیمتر و به طول ۲۰ تا ۲۵ سانتیمتر برداشته شده، و توسط تكنسین‌ها و تیم پیوند، فولیکول‌های مو از آن خارج می‌شود و در ‌‌نهایت محل برش را بخیه می زنند و گرفت‌های جداشده، در قسمت جلوی سر و یا عقب سرکاشته می‌شود.

کاشت مو

مزایای کاشت مو FUT

  • غیر قابل رویت بودن محل پیوند مو
  • طبیعی بودن محل کاشت مو
  • عدم فرورفتگی یا برجستگی پوست سر
  • طبیعی بودن ظاهر موها
  • کسب بالاترین تراکم ممکن کاشت مو در یک جلسه
  • ایجاد طبیعی‌ترین خط رویش مو در جلوی سر
  • امکان استفاده از موهای بدن جهت پیوند مو به سر در صورت نیاز
  • امکان تکرار جلسات کاشت به فواصل ۶ ماه

 

معایب کاشت مو FUT

ایجاد برشی بزرگ در ناحیه پشت سر که احتمال باقی ماندن اسکار یا جوشگاه در آن وجود دارد. کاسته شدن حجم بانک مو به نحوی که در مراحل بعدی برای پیوند مجدد مو بیش از یک و یا حداکثر دو باردیگر نمی‌توان از بانک موی فرد برای ایجاد تراکم استفاده کرد، وجود خونریزی، محدودیت انجام آن در کسانی که پوست سرشان قابلیت متسع شدن را ندارد یا در مراحل اولیه ریزش مو قرار دارند و وجود عوارض پس از جراحی از قبیل تورم سر و صورت، درد و یا باقی ماندن اسکار.

 

بهترین کاندیدای کاشت مو به روش FUT

  • افراد با پوست شل ، زیرا میزان شلی پوست مشخص می کند تا چه میزان از پوست پشت سر می توان بر داشت تا با حد اقل کشش بتوان بخیه زد واحتمال اسکار بخیه کاهش یابد . در پوستهای شل تر میزان مجاز برداشت پوست بیشتر از پوست سفت است.
  • کسانی که قطر موی آنها زیاد است در مقایسه با افرادی داری قطر مو کمتری هستند کاندیدای بهتری هستند.زیرا ضخامت مو در این روش بسیار مهم است
  • کیفیت موها در ناحیه بانک مو نقش مهمی در فرایند کاشت مو دارد. کسانی که در ناحیه پشت سرشان تراکم بالایی ازفولیکولهای مو داشته باشند، کاندید خوب برای پیوند مو به حساب می آیند. اگر تراکم بالا باشد موهای قابل دسترس برای کاشت در ناحیه جلوی سر بیشتر امی شود. موهای ضخیم و مجعد ظاهر پر تری ایجاد می کنند.

کاشت مو فیت

کاشت مو به روش FIT

Follicular Isolation Techniqueیا FIT  به معنای تکنیک جداسازی فولیکول‌ها می‌باشد. در این متد بوسیله پانچ از ناحیه بانک مو، که معمولاً از پشت سر و بالای گوش‌ها انتخاب می‌شود، فولیکول‌ها برداشت شده و در ناحیه‌ای که نیاز به کاشت مو احساس می‌شود، مجدداً بوسیله پانچ و یا SLIT کاشته می‌شود.بسیاری از افرادی که دچار ریزش مو و طاسی در نواحی سر هستند می‌توانند با استفاده از هر یک از روش‌های کاشت مو از جمله کاشت مو FIT به ظاهر طبیعی و عادی خودشان دست پیدا کنند.

 

مزایای کاشت مو FIT

امکان برداشت موهای بیشتر در جلسات متعدد و متوالی، امکان انجام در افرادی که به دلایلی از قبیل عدم تمایل به انجام جراحی، داشتن اسکار (جوشگاه) یا کم بودن مساحت منطقه دهنده پیوند بر اثر عمل FUT قبلی دیگر کاندیدای انجام FUT نیستند. امکان انجام آن در اشخاصی که تراکم موی ناحیه دهنده پیوند اندک است. خونریزی بسیار کم، عدم نیاز به پانسمان و مراقبت اختصاصی از زخم و عدم باقی ماندن اسکار.

 

معایب کاشت مو FIT

  • طولانی بودن زمان انجام آن.
  • احتمال آسیب رسیدن به ناحیه زاینده ریشه مو در حین برداشت با پانچ.
  • محدودیت تعداد برداشت در یک جلسه و کاهش زمان حیات پیوندها بر اثر طولانی بودن روند کار.

کاشت موی فیت

 

کاندیدای مناسب عمل کاشت مو به روش FIT

اگر هریک از شرایط زیر را دارید شما برای جراحی کاشت مو  به روش FIT  کاندید مناسبی هستید.

  • اگر نمی خواهید که جای زخم در پشت سر شما قابل مشاهده این روش کاشت روش مناسب شما می باشد.
  • درصورتی که ناحیه طاسی خیلی وسیع نباشد و نیاز به فولیکول کمتری باشد می توان از روش FIT استفاده کرد. همچنین این روش برای ابرو نیز مناسب می باشد.
  • اگر پس از بررسی ها متخصص کاشت مو تشخیص بدهد که نیاز است فولیکول های مو از بدن گرفته شود، باید از روش FIT استفاده کرد.
  • اگر بخواهید دوره نقاهت کوتاهتری داشته باشد و سریعتر به محل کار فعالیت های روزانه برگردید باز هم این روش، روش مناسبتری است.

مقایسه کاشت مو FUT با FIT

  • در افرادی که تحت فرآیند درمانی FIT قرار می‌گیرند، معمولا باید تمام پوست سر جهت پیشبرد این روش تراشیده شود، در حالی که در افرادی که تحت پروسه FUT قرار می‌گیرند، این امکان وجود دارد تنها ناحیه‌ای که از آن مو برداشته می‌شود، پیرایش گردد.
  • در فرآیند کاشت مو FIT، بازده پیوندی نسبت به روش FUT پایین‌تر است. این نکته به این معناست که شما در روش FIT مقدار کمتری موی دهنده برای پیوند دریافت خواهید کرد. دلیل این مورد این است که در این روش نمی‌توان مقدار زیادی مو برداشت کرد.
  • در روش کاشت مو FIT با توجه به در آوردن فولیکول موها بدون روش جراحی و اینکه به هنگام خارج کردن گرافت‌ها، ریشه موها قابل روئیت نیست احتمال آسیب دیدگی پیاز موها وجود دارد و حدود ۴۰% از گرافت‌های کاشته شده رشد نخواهند کرد در حالی که در روش FUT نزدیک به ۱۰۰% گرافت‌ها رشد خواهند کرد.
  • دقت ابزار پانچ مانند در روش کاشت مو FIT از تکنیک ماهرانه‌ای با کمک میکروسکوپ انجام می‌شود، که در روش کاشت مو FUT دقت ابزار پانچ مانند کمتر می‌باشد.
  • در روش کاشت مو FUT نیاز به بخیه زدن داریم، در حالی که در روش کاشت مو FIT نیازی به بخیه ندارد.
  • برای افرادی که علاقه‌مند هستند موهای کوتاهی داشته باشند، ممکن است روش FIT انتخاب بهتری باشد. آثار زخم ناشی از فرآیند کاشت مو FIT ممکن است با داشتن موهای کوتاه، کمتر در معرض توجه قرار بگیرد چرا که پراکندگی بیشتری دارند.
  • بیمار باید برای مراجعات دوم و سوم پیوند مو با روش کاشت مو FUT اقدام نماید و پزشک  می‌بایست آثار زخم ناشی از جراحی‌های قبلی بیمار را معاینه کند. البته در روش کاشت مو FIT این کار اجباری نیست.
  • طولانی بودن مدت زمان عمل FIT نسبت به FUT، که در FUT این مدت ۷- ۵ ساعت و در حالی که در روش FIT این مدت بین ۱۰-۷ ساعت به‌طول می‌انجامد.

 

کاشت مو

سخن آخر

به دلیل تاثیر بزرگی که مو در در ظاهرو استایل انسان ها دارد. همه ما میدانیم که امروزه کم پشت بودن و یا خالی بودن قسمتی از مو، در اعتماد به نفس تاثیر گذاشته و در بعضی اوقات حتی رورند زندگی را مختل میکند . در مقاله بالا روش های کاشت مو و مزایا و معایب آن ها را مرور کردیم اگر شما در انتخاب روش کاشت موی خود و یا سوالاتی در رابطه با عمل کاشت مو به روش FUT و FIT دارید میتوانید از طریق شماره های درج شده در سایت با کارشناسان ما در آراکام ارتباط بر قرار کرده و با کمک مشاورین ما بهترین انتخاب را داشته باشید.

2 دیدگاه در “مقایسه کاشت مو FUT با FIT

  1. مهدی گفت:

    سلام میخواستم هزینه حدودی کاشت مو fut و همچنین کاشت مو به روش fit رو بدونم ممنونم.

    1. fadab گفت:

      سلام برای اطلاع از هزینه ها لطفا با شماره های زیر تماس بگیرید.
      شعبه تهران :
      شماره تماس: ۰۲۱۴۴۳۸۵۷۷۹ – ۰۲۱۴۴۳۸۵۷۹۸

      شعبه کرج:
      شماره تماس: ۰۲۶۳۲۵۵۰۱۱۵ – ۰۲۶۳۲۵۵۰۱۱۶

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *