مقالات و دانستنی ها

درمان میگرن با تزریق بوتاکس امکان پذیر است؟ هزینه + مزایا و معایب

درمان-میگرن-با-بوتاکس

امروزه به دلایل مختلفی مثل تغییر سبک زندگی، آلودگی هوا، استفاده مداوم از رایانه و موبایل، افراد بسیاری از سردردهای میگرنی رنج می‌برند. در برخی اشخاص، این مشکل چندین برابر شدیدتر بوده و به یک بیماری حاد تبدیل می‌شود. اگرچه خوشبختانه با پیشرفت علم و فناوری، پزشکان راه‌‌های درمان متعددی نیز برای این مسئله یافته‌اند.یکی از بهترین روش‌های درمان میگرن، تزریق بوتاکس است که در سال ۲۰۱۲ پس از انجام مطالعات و آزمایش‌های فراوان به عنوان درمان موثری برای سردردهای میگرنی به تایید سازمان غذا و دارو رسید.

آیا درمان میگرن با بوتاکس امکان‌پذیر است؟

بوتولینوم نوعی سم است که با نام تجاری بوتاکس شناخته می‌شود و برای درمان‌های زیبایی و پزشکی بکار می‌رود. تزریق بوتاکس در دوزهای کم، منجر به فلج عضلانی محل تزریق شده و موجب کاهش چین و چروک و خطوط ریز روی پوست می‌گردد. از همین رو بوتاکس یکی از عمل‌های زیبایی پرطرفدار است که جوانی و شادابی پوست را احیا می‌کند. با این حال، اهداف زیبایی تنها کاربرد بوتاکس نیست.

درمان میگرن با بوتاکس یکی از جدیدترین دستاوردهای پزشکی است که می‌تواند در بهبود سردردهای میگرنی مزمن و کاهش حملات میگرن موثر باشد. تزریق بوتاکس میگرن با بوتاکس‌های زیبایی متفاوت بوده و باید توسط متخصص مغز و اعصاب انجام بگیرد. در این روش پزشک متخصص،بوتاکس را در قسمت‌های خاصی از سر و صورت تزریق نموده و باعث شل شدن عضلات آن نواحی می‌شود. در نتیجه تعداد سردردها کم و کمتر شده و نیاز به دارو برای کنترل میگرن کاهش می‌یابد. از جمله محل‌هایی که مورد تزریق بوتاکس قرار می‌گیرند می‌توان به بالای ابروها، ناحیه فرونتال یا پیشانی، ریشه بینی، عضلات گیجگاه و عضلات پس‌ سری اشاره کرد.

 

مزایای درمان میگرن با بوتاکس

افرادی که ۱۵ روز یا بیشتر در ماه دچار سردرد بوده و علائمی نظیر تهوع و استفراغ، گردن‌درد، سرگیجه، درد فک، صدا دادن گوش‌ها و حساسیت چشم‌ها به نور را تجربه می‌کنند، به احتمال زیاد به میگرن مزمن مبتلا هستند. درمان‌های دارویی معمولا زمان‌بر بوده و روی همه افراد تاثیر قابل توجهی ندارند. در مقابل، درمان میگرن با تزریق بوتاکس یک درمان تضمینی و آسان است که با پیشگیری از بروز سردرد و حملات میگرنی بیمار را برای همیشه از شر این مشکل رها می‌کند. در ادامه برخی از مزایای درمان میگرن با بوتاکس قید شده‌اند:

  • کاهش سردردهای شدید
  • ایمن و بدون عوارض جانبی
  • نتیجه درمان سریع
  • بدون نیاز به عمل جراحی
  • ماندگاری بوتاکس میگرن تا ۶ ماه
  • بدون نیاز به استراحت

سردرد-میگرنی

معایب درمان میگرن با بوتاکس

تزریق بوتاکس برای درمان میگرن بدون تجویز پزشک توصیه نمی‌شود؛ زیرا این روش درمانی برای هر نوع سردردی بکار نمی‌رود. برای تشخیص اینکه آیا شما کیس مناسبی برای تزریق بوتاکس میگرن هستید یا نه، لازم است توسط متخصص مغز و اعصاب معاینه شده و تحت نظر قرار بگیرید. همچنین تزریق بوتاکس میگرن بسیار حساس بوده و دریافت بیش از حد دارو ممکن است کشنده باشد؛ به همین دلیل بر خلاف بوتاکس‌های زیبایی که در آرایشگاه صورت می‌گیرد، بوتاکس میگرن باید در کلینیک مغز و اعصاب انجام شود.

درمان میگرن با بوتاکس، روشی ایمن و کم‌خطر است و غالب افراد به عوارض جانبی تزریق بوتاکس دچار نمی‌شوند. با اینحال امکان دارد پس از تزریق بوتاکس میگرن، عوارضی مثل تنگی نفس، کهیر و تورم در نواحی پایین پا را تجربه کنید. واکنش‌های آلرژیک نسبت به بوتاکس بسیار نادر هستند. اگرچه پیشنهاد می‌شود پس از تزریق بوتاکس میگرن، بروز هرگونه عوارض را به پزشک خود اطلاع دهید.

 

مدت زمان ماندگاری بوتاکس میگرن

تاثیر بوتاکس نسبت‌ به مصرف داروها زودتر نمایان شده و ماندگاری بیشتری نیز دارد. داروهای مسکن پس از بروز سردرد وارد عمل شده و برای کاهش سردرد میگرنی تلاش می‌کنند؛ اما عملکرد بوتاکس میگرن جنبه پیشگیرانه دارد و قبل از وقوع سردرد، با آزاد کردن عضلات سر و صورت از دچار شدن فرد به سردرد جلوگیری می‌نماید. درمان میگرن با تزریق بوتاکس در فواصل ۱۲ هفته‌ای انجام می‌گیرد و پزشک مغز و اعصاب هر ۱۲ هفته، بوتاکس را در نواحی مشخصی از سر و صورت تزریق می‌کند. آثار تزریق بوتاکس معمولا بعد از گذشت حدود ۲ تا ۳ هفته پس از اولین تزریق نمایان می‌شود و بعد از پایان دوره درمان نیز حداقل تا ۶ ماه باقی می‌ماند.

هزینه بوتاکس میگرن

هزینه بوتاکس میگرن بسته به اینکه پزشک متخصص مغز و اعصاب چه میزان از تزریق بوتاکس را برای شما تجویز کند، می‌تواند متغیر باشد. همچنین برند بوتاکس مصرفی، پوشش بیمه تکمیلی و کلینیک مغز و اعصابی که به آن مراجعه می‌کنید، در هزینه بوتاکس میگرن موثر است.

بوتاکس-میگرن

مراقبت بعد از بوتاکس میگرن

مراقبت‌های بعد از تزریق بوتاکس میگرن، می‌توانند در تثبیت اثر درمانی بوتاکس و همچنین جلوگیری از عوارض آن موثر باشند. بنابراین توصیه‌های پزشک خود را جدی بگیرید و نکات مراقبتی را رعایت نمایید. در ادامه مهم‌ترین مراقبت‌های پس از تزریق بوتاکس میگرن ذکر شده‌اند:

  • از دست زدن به محل تزریق و وارد کردن ضربه به این نواحی حداقل تا ۲۴ ساعت خودداری کنید. ضربه خوردن به ناحیه تزریق بوتاکس ممکن است باعث جابجایی مواد شود.
  • در همه انواع درمان‌های پوستی توصیه می‌شود بیمار در معرض نور خورشید قرار نگیرد. بعد از تزریق بوتاکس نیز باید دست کم به مدت ۲۴ ساعت از نور خورشیدی دوری کنید. همچنین استفاده از دستگاه‌های سولاریوم ممنوع است.
  • از مصرف نوشیدنی‌های الکلی پس از درمان میگرن با بوتاکس بپرهیزید. الکل به دلیل خاصیت رقیق‌سازی خون منجر به تشدید کبودی‌های ناشی از تزریق شده و دوران نقاهت را طولانی‌ترمی‌کند.

 

  • درصورتی که قصد دارید برای درمان میگرن، بوتاکس تزریق نمایید، لازم است یک هفته قبل و یک هفته بعد از تزریق بوتاکس، از مواد آرایشی استفاده نکنید. هیچگونه ماده آرایشی و بهداشتی نباید با پوست شما تماس داشته باشد. در ضمن، از دریافت خدمات پوستی مثل لایه‌برداری قبل و بعد از بوتاکس پرهیز نمایید.
  • پس از تزریق بوتاکس میگرن،توصیه می‌شود تا چند روز فعالیت بدنی خود را کاهش دهید و از دویدن، انجام ورزش‌های سنگین، پیاده‌روی طولانی مدت و… خودداری کنید.
  • بعد از تزریق بوتاکس برای درمان میگرن، تا ۴۸ ساعت از رانندگی کردن خودداری نمایید و حتی‌الامکان از سفر هوایی نیز اجتناب کنید.
  • در هنگام خوابیدن، به روی شکم دراز نکشید و از فشار دادن محل تزریق به بالشت خودداری کنید. لازم است این نکته را تا چند شب رعایت بفرمایید.
  • بعد از درمان میگرن با بوتاکس بهتر است با آب داغ حمام نکنید و از قرار گرفتن در وان نیز بپرهیزید.

سخن پایانی

اگر شما هم مثل بسیاری از افراد مبتلا به میگرن هستید و از سردردهای شدید و طولانی‌مدت رنج می‌برید، می‌توانید با مراجعه به پزشک متخصص مغز و اعصاب نسبت به درمان میگرن با تزریق بوتاکس اقدام کنید. درصورتی که پزشک، میگرن شما را مزمن تشخیص دهد، با تزریق چند نوبت بوتاکس به نقاطی از سر و صورت، برای همیشه از شر سردردهای میگرنی خلاص خواهید شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *