لیزر, مقالات و دانستنی ها

اثر بخشی لیزر موهای زائد

اثر بخشی لیزر موهای زائد

اثر بخشی لیزر موهای زائد

استفاده از لیزر درمانی برای حذف موهای زائد در یک دهه گذشته رشد چشم‌گیری داشته و محبوبیتی دو چندان یافته است چرا که اثر لیزر موهای زائد توانایی بالقوه‌ای در کاهش میزان و تراکم موهای روی پوست دارد. استفاده از لیزر به خصوص برای از بین بردن موهای زائد در نواحی وسیع پوست بسیار اثر بخش است به این علت که این لیزر می‌تواند ناحیه وسیع از پوست را خیلی سریع درمان کند و ریشه موهای موجود در آن قسمت را از بین ببرد.

لیزر رفع موهای زائد دستگاهی است که فرایند از بین بردن مو‌های ناخواسته یا موهای زائد را با استفاده از قرار گرفتن در معرض پالس لیزر،  انجام می‌دهد و منجر به از بین بردن فولیکول مو و عدم رشد مجدد مو می‌شود. این روش برای بیشتر رنگ پوست‌ها و انواع موها موثر است، این فولیکول‌های آسیب دیده برای مدتی طولانی یا گاهی اوقات برای همیشه قادر به تولید مو نخواهند بود.

این درمان نسبتا ایمن است و حداقل اثرات مخرب بر پوست را دارد. این روش برای افرادی که دارای موهای تیره و پوست روشن هستند، بهترین اثر را دارد. همچنین لیزر موهای زائد بر روی موهای خاکستری، سفید، قرمز روشن، قهوه‌ای روشن یا بلوند اثر نمی‌کند.

پوست شما تحت تاثیر اثرات نامطلوب این درمان قرار نخواهد گرفت، زیرا پوست ما سریع تر از فولیکول‌های مو درمان می‌شود.

اثر بخشی لیزر موهای زائد بستگی به دو عامل دارد. رنگ مو و نوع پوست، نتایج از شخصی به شخص دیگر متفاوت است، اما به طور موثر از ۴۰ تا ۸۰ درصد از موهای زائد را کاهش می‌دهد. بنابراین احتمال رشد مو همیشه وجود دارد، اما با درمان‌های متعدد می‌توانید به مدت طولانی‌تری موهای زائدتان را از دست بدهید. تعداد جلسات مورد نیاز به منطقه، تراکم مو و چرخه رشد مو بستگی دارد. به طور کلی، هر فرد نیاز به شش تا هشت جلسه لیزر دارد و در هر جلسه، ۲۰ درصد فولیکول‌های مو دائما غیر فعال می‌شوند.

در جلسه اول لیزر معمولا ۵ تا ۲۰ درصد از موها از بین می‌روند. این میزان تا جلسه آخر به ۷۰ تا ۸۰ در صد می‌رسد.

بنابراین پافشاری به داشتن یک برنامه منظم بسیار حائز اهمیت است. نتایج حاصل از لیزر به عوامل مختلف بستگی دارد که از جمله آنها می‌توان به نوع پوست و رنگ آن، نوع مو و رنگ آن و البته نوع لیزر مورد استفاده اشاره کرد.

 

چرا اثر لیزر موهای زائد در برخی نقاط بدن کمتر است؟

موهای بدن در دوره‌های مختلف رشد می‌کنند و پس از آن دیگر رشد آنها متوقف می‌شود. لیزر تنها بر روی آن دسته از موهایی موثر است که در مرحله رشد خود قرار دارند و در واقع موهایی که دیگر رشدشان متوقف شده است در برابر لیزر هیچ آسیبی نمی‌بینند. چرخه رشد و مرگ مو ممکن است طی چند هفته اتفاق بیفتد. پس از آن مو به دوره استراحت وارد می‌شود که این دوره خود می‌تواند تا ۲۴ هفته به طول انجامد. طول مدت این دوره در بخش‌های مختلف بدن متفاوت است. به همین دلیل داشتن برنامه زمانی دقیق و منظم برای انجام لیزر بسیار حائز اهمیت است تا به این صورت بتوان تا جای ممکن حداکثر موهای در حال رشد را توسط لیزر از بین ببرد. به همین دلیل است که حتی پس از اتمام کامل جلسات درمانی، ممکن است باز هم نیاز به انجام جلسات درمانی دوره‌ای بلند مدت برای حفظ اثر بخشی لیزر موهای زائد وجود داشته باشد.

به طور مثال موهای زیر بغل در طول یک دوره  ۵ ماهه چرخه رشد خود را کامل می‌کنند و دوره رشد برای موهای پا در حدود ۱۲ ماه به طول می‌انجامد.

از علل دیگری که انجام چندین جلسه را به یک امر ضروری برای رسیدن به حداکثر اثر گذاری تبدیل می‌کند، بحث هورمون‌های بدن است.

به طور مثال بالای لب‌ها یا چانه و بیکینی بیشتر از بخش‌های دیگر بدن مانند پاها یا زیر بغل تحت فرمان هومون‌های بدن هستند.

این بدان معنی است که این نواحی ممکن است نیازمند انجام جلسات بیشتر باشد. چرا که به دلیل فعالیت‌های هورمونی در زمان انجام درمان فعالیت موهای آن نواحی ممکن است بیشتر یا کمتر از بخش‌های دیگر بدن باشد.

معمولا پس از تغییرات هورمونی عمده، در بدن مانند بارداری یا یائسگی، موهایی که به مدت طولانی در حالت غیر‌فعال قرار داشتند، فعال شده و رشد می‌کنند. البته این بدان معنا نیست که تغییرات هورمونی می‌توانند اثر لیزر موهای زائد را از بین ببرند، بلکه به این معنی است که تغییرات هورمونی آن دسته از موهایی که هرگز وجود نداشته‌اند و تحت درمان قرار نگرفته‌اند را مشخص می‌کند. بسته به میزان و تعداد موهایی که بر روی پوست رشد می‌کنند، ممکن است پزشک انجام چند جلسه درمانی را پیشنهاد کند.

 

چرا پس از انجام و اتمام جلسات درمانی اصلی، باز هم به جلسات درمانی دورهای نیاز است؟

دلایل مختلفی وجود دارد که نیاز به این کار را مطرح می سازد مثلا ممکن است در هنگام انجام جلسات درمانی اصلی دسته‌ای از موها تحت درمان قرار نگرفته و از بین نرفته باشند. انجام یک یا دو جلسه درمانی به صورت سالانه می‌تواند به داشتن پوستی بدون مو کمک کند.

علت دیگری که می‌توان باعث ایجاد نیاز انجام جلسات درمانی اضافی و دور‌ه‌ای گردد، بحث تغییرات هورمونی است که باعث می‌شود فولیکول‌های خوابیده مو ناگهان دوباره فعال شده و موهایی را در نواحی که قبلا درمان شده است ایجاد کنند.

اگر مقدار این موهای جدید روییده شده زیاد نباشد اثر لیزر موهای زائد در چند جلسه می‌تواند مشکل را حل کند.

با آنکه لیزر می‌تواند نواحی وسیعی از پوست را  تحت پوشش قرار داده و به سرعت موهای آن را تحت تاثیر قرار دهد، ولی نمی‌تواند همه آنها را در بهترین زمان ممکن یعنی دوره رشد به دام اندازد. بنابراین دقت داشته باشید که از بین نرفتن برخی از موها یا رشد دوباره برخی موهای دیگر به این معنی نیست که موهای تحت تاثیر لیزر دوباره رشد کرده‌اند بلکه این موهای جدید در واقع نسلی جدید از موها هستند که پس از گذراندن دوره استراحت دوباره فعال شده‌اند.

در نتیجه این‌ها موهایی جدید هستند که قبلا تحت درمان قرار نگرفته بودند. همان طور که پیش‌تر گفتیم هر فرد با دیگری تفاوت دارد و پزشک شما با توجه به این تفاوت‌ها و شرایط ویژه شما، لیزر درمانی را برنامه ریزی می‌کند همچنین باید انتظار داشته باشید که پس از انجام جلسات درمانی به یک یا دو جلسه درمانی تکمیلی به صورت سالانه نیاز باشد.

 

نتیجه نهایی

دستیابی به پوستی بدون مو و لطیف با استفاده از لیزر درمانی به آرزویی دست یافتنی تبدیل شده است

معمولا در طول ۶ تا ۸ جلسه درمانی می‌توان بخش زیادی از موهای بدن را از بین بردن و تراکم مو در ناحیه مورد نظر را کاهش داد اگر چه میزان اثر لیزر موهای زائد از هر فرد تا فرد دیگر می‌توانید متفاوت باشد ولی نتایج و درصد موفقیت کسب شده از آن نشان می‌دهد که این روش می‌تواند خلاصی از دست موهای زائد را ممکن سازد.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *